Τρένα και λιμάνια βορά στην COSCO

Τρένα και λιμάνια βορά στην COSCO
Στης κρίσης τον καιρό όλα τα σφάζουν κι όλα τα μαχαιρώνουν

Αυτές τις μέρες υλοποιείται η απόφαση διάλυσης του ΟΣΕ μέσω της ιδιωτικοποίησης τμημάτων και υπηρεσιών. Η πράξη διάλυσης του ΟΣΕ είχε ανακοινωθεί τον περασμένο Αύγουστο από τον υπουργό ανάπτυξης Χατζηδάκη και επικυρώθηκε από την βουλή με μια από τις γνωστές πράξεις νομοθετικού περιεχομένου της κυβερνητικής συμμαχίας.
Ο τεμαχισμός του ΟΣΕ και η ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων κομματιών του είναι όρος για να προχωρήσει η διαβόητη συμφωνία ΗΡ-COSCO-ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συμφωνία χαιρετίστηκε από την κυβέρνηση με τυμπανοκρουσίες  θεωρούμενη ως αυλαία μεγάλων επενδύσεων και ανάπτυξης «μετά την επιτυχή αντιμετώπιση της χρεοκοπίας». Την επιβεβαίωση της πολιτικής της κυβέρνησης και της τρόικας έφεραν στην Αθήνα κινέζοι μεγιστάνες σε βαγόνι του ΟΣΕ. Ασφαλώς καμιά ιδιωτικοποίηση ή συμφωνία δεν θα ήταν δυνατή χωρίς να προηγηθεί η απαιτούμενη αναδιάρθρωση του οργανισμού. Δηλαδή ο σφαγιασμός των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζόμενων στο σιδηρόδρομο,  περικοπές μισθών,  απολύσεις,  υποχρεωτικές μετατάξεις, ανεργία, φτώχεια. Η κυβερνητική συμμαχία ξεπουλάει όσο όσο την δημόσια περιουσία και βάζει εγγύηση για τα κέρδη των αγοραστών τις ζωές εκατοντάδων εργαζόμενων.

Σύμφωνα λοιπόν με την συμφωνία, η COSCO αναλαμβάνει την μεταφορά προϊόντων της HP [της γνωστής εταιρίας ηλεκτρονικών  υπολογιστών Hewlett Packard]. Tα εμπορεύματα, από το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο «ανήκει» στην κινέζικη εταιρία, μεταφέρονται σε αποθήκες στο Θριάσιο Πεδίο. Από το Θριάσιο τα εμπορεύματα της HP θα μεταφέρονται στην κεντρική Ευρώπη, στην Τσεχία, μέσω της γραμμής του ΟΣΕ. Η συμφωνία φάνηκε τόσο συμφέρουσα και επικερδής, καθώς δεσμεύει ολόκληρη την παραγόμενη υπεραξία από την μεταφορά για τους κινέζους μεγιστάνες και για τους επενδυτές στον κομματιασμένο ΟΣΕ, που επεκτάθηκε και σε άλλες εταιρείες όπως η Samsung, Sony, Huntai κ.λ.π. Προϋπόθεση για την κλοπή της υπεραξίας της μεταφοράς από το δημόσιο είναι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έχει τον έλεγχο και τον σχεδιασμό των δρομολογίων και της εμπορικής εκμετάλλευσης, το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας του ΟΣΕ, η οποία είναι δεύτερη σε μέγεθος μετά την εκκλησιαστική, μέσω της ιδιωτικοποίησης της ΓΑΙΟΣΕ, και η δημιουργία μιας νέας εταιρείας, της ROSCO, “ειδικού σκοπού με την δυνατότητα να παρέχει σε τρίτους υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού”. Με την πράξη νομοθετικού περιεχομένου επικυρώνεται η απόσχιση των τριών εταιρειών από τον ΟΣΕ, και τα περιουσιακά τους στοιχεία θα μεταβιβαστούν στο ΤΑΙΠΕΔ που θα αναλάβει την διενέργεια διαγωνισμών αποκρατικοποίησης.  Η ROSCO ή  ΕΣΣΤΥ – Ελληνικά Συστήματα Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού – έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς προβλέπεται ότι πριν την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, θα προηγηθεί η συγχώνευσή της με το τμήμα συντήρησης τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ!!! Έτσι η νέα εταιρεία εκτός από την συντήρηση των βαγονιών της ιδιωτικοποιημένης ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα αναλάβει και την συντήρηση των βαγονιών του Μετρό, του Τραμ και των ΗΣΑΠ ώστε να διασφαλιστούν έσοδα που θα εξασφαλίσουν την κερδοφορία της! Από την συγχώνευση θα προκύψει η νέα εταιρεία με προσωπικό 700 περίπου εργαζόμενων. Οι 500 περίπου από αυτούς θα απορροφηθούν από τον ΟΣΕ και 150 με 200 από το τεχνικό προσωπικό της ΣΤΑΣΥ. Εννοείται ότι οι εργαζόμενοι της νέας εταιρείας θα προσληφθούν με μισθούς που θα καθοριστούν από την ευσπλαχνία του νέου αφέντη ιδιοκτήτη. Εννοείται επίσης ότι το τεχνικό προσωπικό του ΟΣΕ και της ΣΤΑΣΥ που περισσεύει, θα πάρει τον δρόμο της υποχρεωτικής μετάταξης ή εφεδρείας… με αντικειμενικά κριτήρια!

Η κυβέρνηση Σαμαρά καμαρώνει το κατόρθωμά της. Η αλήθεια είναι πως η έμπνευση για το μεγαλεπήβολο σχέδιο της σύνδεσης του λιμανιού του Πειραιά μέσω του Θριάσιου Πεδίου με την κεντρική Ευρώπη είναι πολύ παλιά. Έτσι κι αλλιώς ο Σαμαράς και η κυβέρνησή του έχουν αποδείξει παντοιοτρόπως πως στερούνται της δυνατότητας οποιασδήποτε έμπνευσης. Πάντως η πατρότητα της ιδέας ανήκει στον Χίτλερ και τους ναζί που σχεδίασαν και κατασκεύασαν την γραμμή στα χρόνια της κατοχής. Η παλιά μετρική γραμμή των χιτλερικών έφτανε στο Θριάσιο Πεδίο ακολουθώντας την ακτογραμμή, από τον Πειραιά και το Πέραμα στο Σκαραμαγκά, στο Χαϊδάρι. Η γραμμή βομβαρδίστηκε την άνοιξη του ’44 από τους συμμάχους ωστόσο απομεινάρια της υπάρχουν μέχρι σήμερα. Με τον σύγχρονο σχεδιασμό η γραμμή διαπερνά με την κατασκευή τούνελ και γεφυρών, το όρος Αιγάλεω και το Ποικίλο όρος και θα επιτρέπει ταχύτητες 200 χιλ/ώρα. Η κατασκευή της ξεκίνησε πριν μια δεκαετία με ανάδοχο την εταιρεία Άκτωρ του Μπόμπολα και άφησε πίσω της μια τεράστια οικολογική καταστροφή. Εκατοντάδες δέντρα κόπηκαν, η μορφολογία του εδάφους σε πολλά σημεία καταστράφηκε από τις ανατινάξεις και φυσικά καμιά μελέτη αποκατάστασης του περιβάλλοντος δεν υπήρξε. Δικαστικές υποθέσεις ενάντια στον Δήμο Χαϊδαρίου από κατοίκους, εκκρεμούν ακόμη και σήμερα για παράνομες δεσμεύσεις από τον Δήμο, οικοπέδων που παραχωρήθηκαν στην συνέχεια για την κατασκευή της γραμμής. Εννοείται ότι η χρηματοδότηση του έργου τόσο της σύνδεσης Πειραιά-Θριάσιου, του νέου σταθμού του ΟΣΕ στο Θριάσιο, όσο και η ανακατασκευή της γραμμής μέχρι την Θεσσαλονίκη και η ηλεκτροδότησή της, προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Πρόκειται για ένα σκάνδαλο πρώτου μεγέθους, που εμπλέκονται κυβερνήσεις και πολιτικοί, τοπικοί άρχοντες και κομματάρχες, διαπλεκόμενοι εργολάβοι και δημοσιογράφοι εδώ και μια εικοσαετία. Η τοπική κοινωνία παρά τις αντιστάσεις και το πλήθος των δράσεων δεν κατάφερε να το σταματήσει. Η κυβέρνηση και ο Σαμαράς μπορούν να χαρούν προς το παρόν όμως υπάρχουν και αστάθμητοι παράγοντες που ενδεχομένως να χαλάσουν τα σχέδιά τους. Η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ φαίνεται εύκολη υπόθεση εξαιτίας της συνδικαλιστικής πολυδιάσπασης που υπάρχει, όμως εμπλέκει και τις αστικές συγκοινωνίες όπου υπάρχουν πολλοί ανοιχτοί λογαριασμοί…

Αλεξόπουλος Παναγιώτης      

Νέα Προοπτική τεύχος#547# Σάββατο 6 Απριλίου 2013