Το καθεστώς που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί μουσικών οργάνων και κλασσικού και μοντέρνου χορού, που εργάζονται στο Δημοτικό Ωδείο Μενιδίου, περιγράφεται με απλό αλλά πολύ ουσιαστικό τρόπο: αθλιότητα.
Οι εργαζόμενοι, ήδη κατά το τέλος της εκπαιδευτικής περιόδου 2022-2023, βρέθηκαν απλήρωτοι για πάνω από τέσσερις μήνες, περνώντας το καλοκαίρι όντες σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Ο δήμος από την αρχή της εκπαιδευτικής χρονιάς, ανέθεσε τη σύναψη συμβάσεων σε εργολαβική εταιρεία με έδρα τη Νέα Σμύρνη, η οποία, στη συνέχεια, περί τα τέλη Μάρτη, επικαλούμενη την καθυστέρηση αποπληρωμής της από τον δήμο, αρνούνταν να καταβάλει την μισθοδοσία, με αποτέλεσμα, οι μισθοί των δύο πιο φορτωμένων σε υποχρεώσεις μηνών (Μαΐου-Ιουνίου) και της πιο κρίσιμης περιόδου από άποψης αναγκών, λόγω της λήξης της σύμβασης το καλοκαίρι, να δοθούν τελικά και αυτοί λειψοί όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, περί τις αρχές Οκτώβρη!
Εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αναζητούσαν τρόπους επιβίωσης μεταξύ συγγενών και φίλων, αντιμετωπίζοντας την άρνηση εκ μέρους του ιδιώτη εργολάβου και του δήμου, να δώσουν την παραμικρή απάντηση σε σχέση με την εξόφληση των δεδουλευμένων τους. Μια συμπαιγνία εν ολίγοις ανάμεσα στους δυο συνεταίρους, με πραγματικά ή ψευδή προσχήματα, αλλά σε κάθε περίπτωση σε βάρος των εργαζόμενων, είχε ως αποτέλεσμα εκείνοι να παραμένουν απλήρωτοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Ήδη από το 2022, ο ιδιώτης που ανέλαβε για λογαριασμό του δήμου την βρώμικη δουλειά της ομηρίας των εργαζόμενων, έστειλε τις ατομικές συμβάσεις μετά από μήνες από την έναρξη των μαθημάτων, τον Οκτώβρη του έτους αυτού, αναγράφοντας πάνω ως ημερομηνία λήξης, τον Φλεβάρη του 2023. Έκτοτε, αυτός ο εργολάβος έστελνε μηνιαίες συμβάσεις στους εργαζόμενους, ανακοινώνοντας κατά διαστήματα την λήξη της σύμβασης λόγω των “αθετημένων υποχρεώσεων του δήμου έναντί τους”. Από τον Μάρτη και μετά, οι εργαζόμενοι είδαν την πραγματικότητα γυμνή.
Ο προϊστάμενος εκ της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Αχαρνών (ΔΗΚΕΑ), Γιάννης Νίκας, ένας άσχετος με τον πολιτισμό θρησκόληπτος δημοτικός παράγοντας της δεξιάς δημοτικής αρχής, αποφάσισε, μονομερώς, να μην καταβληθούν οι μισθοί των εργαζόμενων κατά την αργία του Πάσχα, με εργαζόμενη να καταγγέλλει ότι εκ των υστέρων, αφαίρεσε και το επίδομα Χριστουγέννων που είχε δοθεί το Δεκέμβρη. Στη συνέχεια, σε συνάντηση μαζί τους, με αυταρχισμό και αλαζονεία, απειλούσε με απολύσεις των συμβασιούχων στην περίπτωση που δεν πειθαρχούσαν σε αυθαίρετες εντολές, όπως το να μοιράζουν τις ώρες διδασκαλίας σε περισσότερες μέρες της εβδομάδας, πράγμα όμως που προσέκρουε στο γεγονός ότι για πολλούς από αυτούς, η δουλειά σε άλλη περιοχή, μέσα στην εβδομάδα, ήταν επιβεβλημένη, λόγω των πενιχρών ωρομίσθιων της τάξης των 5,5 και 6 ευρώ.
Το αποκορύφωμα όμως ήρθε το Φθινόπωρο του 2023. Με πρόσχημα τις δημοτικές εκλογές του Οκτώβρη, οι εργαζόμενοι κλήθηκαν να αρχίσουν τα μαθήματα στις 16/10, χωρίς όμως να υπογράφεται σύμβαση και χωρίς να υπάρχει η παραμικρή δέσμευση σε σχέση με αυτή. Από τις 16/10 ως τις 5/12, δηλαδή ενάμιση μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων και ενώ οι γονείς των σπουδαστών του Ωδείου, κατέβαλαν κανονικά τα δίδακτρα, οι εργαζόμενοι είναι χωρίς σύμβαση, δουλεύοντας στο… κενό των υποσχέσεων για υπογραφή σύμβασης, με άγνωστους όρους και χωρίς φυσικά να έχει καταβληθεί ούτε ένα μέρος μισθού αυτό το διάστημα. Ο δε υπεύθυνος για τα οικονομικά του Δήμου, ονόματι Χαραλαμπίδης, είχε το θράσος να “αστειευτεί” σε διδάσκουσα στο τμήμα του Μπαλέτου και σύγχρονου χορού της ΔΗΚΕΑ, λέγοντάς της ειρωνικά σε ερώτημά της για το πότε αρχίσει η μισθοδοσία: “Από το Μάρτη και βλέπουμε”.
Οι εργαζόμενοι στα τμήματα του Ωδείου, έχουν αποδείξει όλο αυτό το διάστημα και ήδη από τα χρόνια της πανδημίας όσοι από αυτούς εργάζονταν τότε εκεί, την αφοσίωσή τους στο σημαντικό πολιτιστικό τους έργο, ενάντια σε έναν δήμο που μόνο πέρυσι σπατάλησε χιλιάδες ευρώ για να διοργανώσει μια φιέστα χαμηλού επιπέδου ακροάματος με την Βανδή. Με αυταπάρνηση και επιμονή, οι εργαζόμενοι αυτοί, οι οποίοι είναι ικανοί και άρτια εκπαιδευμένοι μουσικοί, χωρίς την παραμικρή φιλοδοξία πέραν της επιθυμίας τους να είναι δημιουργικοί στο επάγγελμά τους, βιώνοντας την ματαίωση σε κάθε τους βήμα αλλά χτίζοντας παρ’ όλα αυτά σχέσεις εμπιστοσύνης με τους μαθητές και επιτυγχάνοντας σημαντικά καλλιτεχνικά αποτελέσματα σε πολλές περιπτώσεις, αντιμετωπίζουν όλο αυτό το άθλιο καθεστώς των μερικών και τελικά μηδενικών συμβάσεων, από ανθρώπους που έχουν κάνει την πολιτική τους ανακύκλωση αυτοσκοπό.
Η κατάσταση αυτή, καταδεικνύει την κλιμακούμενη μετάλλαξη των δήμων του αστικού κράτους και ευρύτερα του δημοσίου, σε χρεοκοπημένο μηχανισμό εξυπηρέτησης ατομικών συμφερόντων σε βάρος των κατώτερων στρωμάτων των εργαζόμενων που βιώνουν ένα καθεστώς πείνας, ανασφάλειας, απειλών και αμάθειας. Τελικά σε έναν μηχανισμό αποκλεισμού από κάθε πολιτιστική διέξοδο και διεκδίκηση της νεολαίας και όλου του λαού. Είναι καιρός όμως οι εργαζόμενοι πρώτα απ’ όλα, να απαιτήσουμε συλλογικά και άφοβα το δίκιο μας, ανατρέποντας όλο αυτό το καθεστώς και ανοίγοντας το δρόμο σε μια πραγματική ικανοποίηση της έντονης και ελπιδοφόρας κοινωνικής δίψας για μουσική παιδεία και πολιτισμό, αντάξιας των μεγάλων παραδόσεων της μουσικής τέχνης και των επαναστατικών προοπτικών της εποχής μας.
Ερνέστος Αγγελής
(δάσκαλος πιάνου στο Δημοτικό Ωδείο Αχαρνών από τις 10/10/2022 ως τις 4/12/2023).