Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση στην Λαμπηδόνα

της Βίκυ Κ.

Την Πέμπτη 1 Ιουλίου 2021, το Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο Βύρωνα “Λαμπηδόνα” πραγματοποίησε εκδήλωση/συζήτηση με τίτλο “Covid-19, ο θαυμαστός νέος κόσμος”.

Την συζήτηση άνοιξαν αρχικά δύο μαχόμενες γυναίκες στο πεδίο της υγείας και της αλληλεγγύης, η ψυχίατρος Κατερίνα Μάτσα και η λοιμωξιολόγος Όλγα Κοσμοπούλου.

Σε ανακοίνωσή του το Κοινωνικό Πολιτιστικό Κέντρο ανέφερε: “έχουμε πόλεμο μας λένε με έναν ιό! Μα ο covid είναι πονηρός, χώνεται μέσα σε διαδηλώσεις των στριμωγμένων στα λεωφορεία, στους ανοιχτούς πόρους του τρύπιου υγειονομικού συστήματος, στα φρακαρισμένα κελιά των φυλακών, στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των προσφύγων, στο λεηλατημένο κορμί της φύσης. Οι τρεις μάγοι των πολυεθνικών όμως έχουν τη λύση: Εμβόλια με ποσοστά πλειοδοσίας 94, 95 και 96%”.

Παρά τις πολύ αντίξοες καιρικές συνθήκες από τον καύσωνα, ο κόσμος έδωσε το παρών στην ανοιχτή συζήτηση ώστε να ακούσει, να συνομιλήσει, να διαφωνήσει αλλά και να προβληματιστεί γύρω από την δυστοπική αυτή η κατάσταση που βιώνουμε όλοι και όλες ένα χρόνο τώρα. Το κλίμα που δημιουργήθηκε αποτύπωνε τα όσα συμβαίνουν γύρω μας και κυρίως τον προβληματισμό όλων μας γύρω από τα εμβόλια. Τελικά, γινόμαστε πειραματόζωα; Πρέπει να εμβολιαστούμε ή όχι; Ο covid-19 είναι μία πολιτική κατασκευή ή όχι; Πώς θα αντιδράσουμε και πώς θα αντισταθούμε σε όλο αυτό; Ερωτήματα που λίγο ή πολύ μας έχουν προβληματίσει όλους και όλες και οι απόψεις μας πολλές φορές συγκλίνουν και άλλες φορές διαχωρίζονται.

Στις αρχικές τοποθετήσεις τόσο η Κατερίνα Μάτσα όσο και η Όλγα Κοσμοπούλου τόνισαν ότι το εμβόλιο είναι ένα όπλο το οποίο βρίσκεται ήδη στα χέρια μας, που σώζει ζωές και οι ευπαθείς ομάδες είναι αυτές που το έχουν κυρίως ανάγκη. Επιπλέον, η λοιμωξιολόγος προσπαθώντας να καταρρίψει το σκοταδιστικό αφήγημα ανέφερε ότι ειδικά τα εμβόλια τύπου mRNA δεν επηρεάζουν το DNA των εμβολιασμένων.

Είναι όμως αρκετά ως μέσο τα εμβόλια ώστε να αναχαιτίσουν αυτή την καταστροφική συνθήκη;

Η πανδημία του κορωνοϊού είναι το αποκορύφωμα μιας σειράς πανδημιών των τελευταίων δεκαετιών που ξεκίνησαν την περίοδο της χρηματιστηριακής παγκοσμιοποίησης, τόνισε χαρακτηριστικά η Κατερίνα Μάτσα, και είναι η συνάντηση του ιού με τη βαθιά κρίση του καπιταλιστικού συστήματος και με την κλιματική αλλαγή που προκλήθηκε από την καταστροφή ολόκληρων οικοσυστημάτων πάντα με κύριο σκοπό το κέρδος. Μάλιστα χρησιμοποίησε τον όρο του φιλοσόφου Ασίλ Μπέμπε “νεκροπολιτική” για να περιγράψει τα νεοφιλελεύθερα μέτρα που εφαρμόζονται παγκοσμίως ως μέτρα του νεκρού φιλελευθερισμού τα οποία επιβάλλονται από την εξουσία ορίζοντας τη ζωή και το θάνατο.

Η έννοια της βιο-εξουσίας ίσως τελικά να φαίνεται ανεπαρκής για να περιγράψει αυτή την καταστροφή, αυτή την κατάσταση που από την μια οι ισχυροί γίνονται ισχυρότεροι και από την άλλη ολόκληροι πληθυσμοί οδηγούνται στο θάνατο. Το ζήτημα της επιβίωσης μπαίνει πιο επιτακτικά από ποτέ. Η ανθρωπότητα κάτω από τις ασφυκτικές αυτές συνθήκες μετράει εκατομμύρια νεκρούς, εκατομμύρια κρούσματα και εκατομμύρια άτομα που ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας.

Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο χρησιμοποίησαν την πανδημία αλλά και την επιστημονική κοινότητα σαν όργανο της βιο-εξουσίας για να πετύχουν τον κοινωνικό έλεγχο των μαζών. Από την μια επέβαλαν οριζόντια μέτρα εγκλεισμού και από την άλλη ο κόσμος στριμώχνονταν και στριμώχνεται ακόμα στα ΜΜΜ ώστε να μεταβεί σε χώρους εργασίας όπου επικρατούν πολύ άσχημες υγειονομικές συνθήκες.

Στη συζήτηση έγινε εκτενής αναφορά τόσο στην κακοδιαχείριση της πανδημίας όσο και στα αντεργατικά μέτρα που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ και μάλιστα στην κορύφωση αυτής της κρίσιμης κατάστασης.

Η Όλγα Κοσμοπούλου ως μάχιμη γιατρός του ΕΣΥ περιέγραψε τις συνθήκες στα νοσοκομεία. Ούτε οι ίδιοι οι γιατροί δεν γνώριζαν πόσα κρεβάτια συνολικά για covid ασθενείς υπήρχαν. Το Δημόσιο Σύστημα Υγείας προσπαθώντας να διαχειριστεί τόσους αρρώστους οδηγείται σε κατάρρευση. Σύμφωνα με τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές ο στόχος είναι να περάσει η υγεία στα χέρια ιδιωτών. Θέλουμε δημόσια νοσοκομεία, είπε η γιατρός, για να μπορούν οι ασθενείς να ανακουφιστούν, να αναπνεύσουν, και όχι κρεβάτια σε containers.

Από την άλλη υπήρξαν στην εκδήλωση και κύκλοι οι οποίοι προπαγάνδιζαν ιδέες ενάντια στον εμβολιασμό και υπέρ της μη επικινδυνότητας της πανδημίας.

Αναφερόμενοι μάλιστα σε δικές τους έρευνες επιχείρησαν να καλλιεργήσουν τον ανορθολογισμό και να δημιουργήσουν ένα αίσθημα σκεπτικισμού και ακραίας αμφισβήτησης. Ακριβώς όπως συμβαίνει και στην κοινωνία. Αναρωτιέμαι πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, αφού ακόμα και τα εμβόλια χρησιμοποιήθηκαν από τις φαρμακευτικές εταιρείες ως εμπόρευμα για να αυξήσουν τα κέρδη τους;

Η Κατερίνα Μάτσα έδωσε έμφαση και στο ακραίο κλίμα που δημιουργείται μέσα σε αυτή την κρίσιμη κατάσταση με την άνοδο του φασισμού και του ρατσισμού ως δομικό στοιχείο της αστικής κυριαρχίας και του κράτους αλλά και στην πατριαρχία, στους βιασμούς, τις γυναικοκτονίες αλλά και στην αύξηση του κοινωνικού αποκλεισμού. Ο καπιταλισμός τόνισε, είναι ασύμβατος με την ίδια τη ζωή του ανθρώπου και η ζωή έχει αξία στον βαθμό που παλεύεις για αυτήν. Οι αγώνες που έγιναν ανά τον κόσμο είναι αντιπροσωπευτικό παράδειγμα ότι οι λαοί κινητοποιούνται όταν νιώθουν ότι απειλείται η ίδια τους η ύπαρξη. Το είδαμε στην Αμερική με το θάνατο του George Floyd, στη Γαλλία, στην Κολομβία, σε όλη την Λατινική Αμερική, στην Παλαιστίνη, στην Ελλάδα με τα επεισόδια της Νέας Σμύρνης και όπως τόνισε ένας ομιλητής από το κοινό φάνηκε περίτρανα ότι οι κρατούντες τελικά ότι δεν είναι ανίκητοι. Η συζήτηση έκλεισε γύρω στις 12:00 τη νύχτα με την Κατερίνα Μάτσα να τονίζει ότι μπορεί τα εμβόλια να είναι ένα όπλο που έχουμε στα χέρια μας, δεν είναι όμως ικανά να εκριζώσουν την αιτία του προβλήματος. Η λύση θα έρθει μόνο με την Κοινωνική Επανάσταση και εκεί είναι που πρέπει να προσανατολιστούμε και αυτή να διοργανώσουμε.

Καθ’ όλη την διάρκεια της εκδήλωση καταλάβαμε όλες και όλοι ότι δινόταν ουσιαστικά μια μάχη δύο γραμμών: από την μια αυτή του σκοταδισμού και ανορθολογισμού στο όνομα ενός θολού αντικαπιταλισμού και από την άλλη μια επιστημονικά τεκμηριωμένη αντίληψη, η οποία έδειχνε ότι καπιταλισμός και ζωή είναι ασύμβατες έννοιες και καλούσε στην οργάνωση της πάλης για την ανατροπή του καπιταλισμού!