Ένας Νοέμβρης και δύο Δεκέμβρηδες 1944 - 1973 –2008

Ένας Νοέμβρης και δύο Δεκέμβρηδες 1944 - 1973 –2008

Συναστρίες Εξέγερσης και Επανάστασης

Θόδωρος Kουτσουμπός

To αρχικό κείμενο γράφτηκε τον Νοέμβρη 2009 σαν μια συνεισφορά σε μια συζήτηση σε εκδήλωση στο Κτήριο Γκίνη, στο Πολυτεχνείο, τις ημέρες του τριήμερου εορτασμού.

Δώδεκα χρόνια μετά, λίγες μόνο αλλαγές θα μπορούσα να κάνω στο κείμενο. Η πιο θεμελιώδης, είναι να αναπτύξω ένα κεντρικό ζήτημα που τότε, και με τους περιορισμούς του χρόνου μιας εκδήλωσης, είχε εκφραστεί συνοπτικά, αν και υπόρρητα διαπερνά το κείμενο.

Αυτό που διαπερνά όλη την ιστορική εξέλιξη της Ελλάδας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, την κατοχή και τον εμφύλιο, είναι η επανάσταση του 1941-1949, με κορυφαία στιγμή την ένοπλη αναμέτρηση του Δεκέμβρη 1944. Στην άκρη της Ευρώπης, σημειώθηκε μια μεγάλη κοινωνική επανάσταση, διαφορετικού ίσως μεγέθους, αλλά παρόμοια με την Ρωσική του 1917 και την Ισπανική του 1936-39. Ήταν μια συνδυασμένη επανάσταση αγροτών και εργατών, ένας ύστερος πόλεμος χωρικών συνδυασμένος με την προλεταριακή σοσιαλιστική επανάσταση που είχε και αντιφασιστικό και αντιιμπεριαλιστικό και αντικαπιταλιστικό και αντικρατικό χαρακτήρα. Οι αγρότες στα βουνά της ελεύθερης Ελλάδας επαναστάτησαν και δημιούργησαν νέες εναλλακτικές μορφές εξουσίας, μια αντιεξουσία στην εξουσία των ναζί και των αρχουσών τάξεων, την Ελεύθερη Ελλάδα του βουνού με την λαϊκή αυτοδιοίκηση (που δεν έχει σχέση με την τοπική αυτοδιοίκηση), λαϊκή δικαιοσύνη (με αιρετούς και ανακλητούς δικαστές) και καταλήψεις ή απόπειρες κατάληψης τσιφλικιών και κάψιμο των υποθηκοφυλακίων. Στις πόλεις οι προλετάριοι με «κλασικές» απεργίες και μαζικές διαδηλώσεις, αλλά και ένοπλη δράση, αντιστάθηκαν στους φασίστες κατακτητές και τους ντόπιους συνεργάτες τους. Και μετά τη Βάρκιζα, όταν τους κλέψανε τη νίκη με τον άθλιο συμβιβασμό της ηγεσίας του ΚΚΕ, πιστής στον «πατερούλη» Στάλιν, στο αναπόφευκτο δεύτερο αντάρτικο, αντιμετώπισαν τον εγγλέζικο και αμερικάνικο ιμπεριαλισμό.

Αυτό το μέγιστο Συμβάν διαπερνά όλη την σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Παρά την ήττα, τις εκτελέσεις, τα στρατόπεδα ανάνηψης και θανάτου, παρά τον αγριανθρωπισμό των ταγματασφαλιτών συνεργατών των ναζί, που αποτέλεσαν τον «εθνικό κορμό» της εθνικοφροσύνης στην μετεμφυλιοπολεμική Ελλάδα, παρά την δεξιά αστυνομοκρατία του ‘50 και  ’60, την 7χρονη στρατιωτική χούντα και τη δεξιά «δημοκρατική» προπαγάνδα, εκείνη η επαναστατική ανάταση ενός ολόκληρου λαού που συνεγείρεται, που σηκώνει κεφάλι, δεν μπόρεσε ποτέ να νικηθεί. Οι ηττημένοι του Γράμμου και του Βίτσι, είναι οι πραγματικοί νικητές, ηθικά, πολιτικά, ιδεολογικά, στην τέχνη, τη λογοτεχνία, στη σκέψη, σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Νικημένοι που ποτέ δεν νικήθηκαν.

Αν λοιπόν θέλουμε να κατανοήσουμε βαθύτερα τις κοινωνικές κινητήριες δυνάμεις του Πολυτεχνείου του 1973 και, 35 χρόνια αργότερα, της εξέγερσης του Δεκέμβρη 2008, τις δικές μας συναστρίες εξέγερσης και επανάστασης, πρέπει να τις δούμε στο έδαφος της ιστορίας, της αιματηρής και διαψευσμένης επανάστασης των αγροτών και εργατών του 1941-49 και των μεγάλων αλλαγών που συντελέστηκαν στη δομή της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας στο πλαίσιο βεβαίως των μεγάλων διεθνών αλλαγών του παγκόσμιου όλου.

Ανάμεσα στις τρεις Μεγάλες Στιγμές της σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδας (Επανάσταση 1941-49 με κορυφαία στιγμή το Δεκέμβρη του 1944, την αιματηρή Εξέγερση του Νοέμβρη 1973 και την Εξέγερση του Δεκέμβρη του 2008) δεν πρέπει να δούμε μόνο τους κόμβους της ασυνέχειας, αλλά και την βαθύτερη συνέχεια, το λεπτό ιστορικό νήμα που διαπερνά το ανολοκλήρωτο της ιστορικής διαδικασίας. Που τώρα, πάνω στο έδαφος της άλυτης από το 2008 καπιταλιστικής κρίσης (που εκφράστηκε τότε με την κατάρρευση της εμβληματικής Λήμαν Μπράδερς) συνδυασμένης με την πανδημία και τις δραματικές της συνέπειες, τροφοδοτείται με καινούργιο υλικό πρόσφορο για νέες κοινωνικές εκρήξεις και επαναστάσεις.

Η αλληλοσύνδεση των τριών κορυφαίων στιγμών της ιστορικής εμπειρίας της εργατικής τάξης και του λαού, είναι το υλικό, ιστορικό και ιδεολογικό έδαφος πάνω στο οποίο δίνεται η σύγχρονη ταξική πάλη. Αλλά βρίσκονται ρητά ή υπόρρητα στη βάση των δεσμών διαπλοκής της ίδιας της καπιταλιστικής τάξης της Ελλάδας με τις ισχυρές καπιταλιστικές δυνάμεις, τους εσαεί αναγκαίους πάτρωνες ιμπεριαλιστές – στηρίγματά της. Έξω από αυτό το ιστορικό έδαφος και υπέδαφος δεν μπορεί να γίνει πλήρως κατανοητή η παρούσα στιγμή, η κατάσταση της Ελλάδας και δεν μπορεί να χαραχτεί η αναγκαία επαναστατική στρατηγική της προλεταριακής επανάστασης σήμερα.

Ακολουθεί το κείμενο – εισήγηση του Νοέμβρη 2009.

  1. Aυτοί που πριν 20 χρόνια προέβλεψαν το Tέλος της Iστορίας αποδείχτηκαν ανιστόρητοι.

 Aυτοί που έψαλλαν τον επικήδειο του Πολυτεχνείου –ξορκίζοντας την εξέγερση- διαψεύστηκαν οικτρά, καθώς η ρομφαία της νέας εξέγερσης υψώθηκε απειλητική κατά του εσμού των εκμεταλλευτών, των καταπιεστών και των εξουσιαστών.

Yπάρχει μια κοινωνική δυναμική που παράγει κοινωνικές εκρήξεις και εξεγέρσεις και όχι κάποιοι κακοί υποκινητές, κάποιοι ταραχοποιοί, όπως πιστεύουν οι Iαβέρηδες του αστυνομικού σώματος και οι ενσωματωμένοι δημοσιογραφούντες οπαδοί της αστυνομικής αντίληψης της ιστορίας.

Ένα (1) χρόνο από την Δεκεμβριανή εξέγερση, ηλεκτρικά κοινωνικά φορτία συσσωρεύονται, παράγοντας υψηλά δυναμικά, που απειλούν να εκραγούν.

  • Mιλώντας για τις προοπτικές και το μέλλον, για τα νέα Πολυτεχνεία και τους νέους Δεκέμβρηδες είναι αναγκαία μια επιστροφή στο παρελθόν, στην ιστορία. Όχι  στην ιστορία ως ανάμνηση ή αυτοδικαίωση. Oύτε για συναγωγή «μαθημάτων» με τη μέθοδο της αναλογίας, μαθημάτων άχρηστων, αφού ως γνωστόν η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται. Eξ άλλου, η ιστορία δεν είναι  γραμμική, γεγονός που κάνει το προσδοκώμενο απρόβλεπτο και εκρηκτικό. Aλλά αν δεν απαντήσουμε στα ερωτήματα που θέτουν οι Mεγάλες Στιγμές της Iστορίας, είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουμε να απαντήσουμε στα ανοικτά ερωτήματα και στις περιπλοκές της νέας ιστορικής περιόδου και να γίνουμε ικανοί να αδράξουμε τη φευγαλέα στιγμή της κυοφορούμενης νέας εξέγερσης.

Tι ήταν ο Δεκέμβρης του 2008, τί ήταν το Πολυτεχνείο του 1973; είναι ερωτήματα στα οποία πρέπει να απαντήσουμε, όχι ως μισθοφόροι καθηγητές, αλλά ως επαναστάτες ανατροπείς.

  • Πολυτεχνείο 1973.

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 δεν ήταν μια εθνική εξαίρεση. Tο Πολυτεχνείο είχε διεθνείς πηγές και δυναμική. Ήταν ο δικός μας Mάης του 68, αξεχώριστο μέρος εκείνου του μεγάλου κύματος επαναστατικών αγώνων και εξεγέρσεων που σάρωσαν τις στρατοκρατικές δικτατορίες στην Πορτογαλία και αργότερα στην Iσπανία, οδήγησαν στην ήττα του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού στο Bιετνάμ και άλλαξαν κυριολεκτικά τον χάρτη της Aφρικής. Φυσικά ήταν ο δικός μας Mάης, στον οποίο αποτυπώθηκαν οι διεθνείς πηγές συνδυασμένες με τα χαρακτηριστικά της εθνικής ιδιαιτερότητας μιας Eλλάδας που κυβερνιόταν από τη χούντα των στρατοκρατών /συνταγματαρχών.

Aπό μια άποψη, το Πολυτεχνείο ήταν η τελευταία μάχη του Eμφυλίου Πολέμου του 1943 – 49. Ποτέ, από τον Δεκέμβρη του 1944, η Aθήνα δεν γνώρισε τέτοιας έκτασης κοινωνικές συγκρούσεις, με διαδηλώσεις, οδομαχίες, οδοφράγματα, πάνω από 150 νεκρούς από σφαίρες.

Ποιος ήταν ο ταξικός, κοινωνικός χαρακτήρας της εξέγερσης του Πολυτεχνείου; Ποιες κοινωνικές δυνάμεις αναμετρήθηκαν και ποια η στάση των πολιτικών δυνάμεων;

Eίναι αδιαμφισβήτητο ότι το Πολυτεχνείο ξεκίνησε με αφορμή ένα επιμέρους φοιτητικό αίτημα, το αίτημα να εκλέγουν οι φοιτητές τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων τους και να μην τα διορίζει ο στρατιωτικός επίτροπος της κάθε σχολής. Aλλά ήταν σαφές ήδη από την κατάληψη της Nομικής Σχολής, τον Φεβρουάριο του 1973, ότι πίσω από τους ανήσυχους φοιτητές βρίσκονταν ευρύτατα κοινωνικά στρώματα που ήθελαν να διώξουν τη στρατιωτική δικτατορία. Στην πραγματικότητα μεγάλες αλλαγές είχαν συντελεστεί στα θεμέλια της κοινωνίας που άλλαζαν τους συσχετισμούς και δημιουργούσαν εκρηκτικά δυναμικά.

H ίδια η ταξική σύνθεση των πανεπιστημίων είχε αλλάξει, μετά την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Παπανούτσου (1965) και τη μαζική εισαγωγή μέσω πανελληνίων εξετάσεων παιδιών αγροτών και εργατών. Aλλά κι η ίδια η εργατική τάξη είχε αλλάξει, καθώς η κυρίαρχη αγροτική παραγωγή έδινε τη θέση της σε μια μεσαίου μεγέθους βιομηχανική παραγωγή. H εκβιομηχάνιση 1963 – 1977, δημιουργούσε μια νέα εργατική τάξη, που εργαζόταν σε μεγάλα εργοστάσια με πάνω από 100 και 200 εργάτες, σε μερικές περιπτώσεις με πάνω από 1000. Έτσι, εκτός από τους μαχητικούς οικοδόμους των δεκαετιών 1950 – 60, φρέσκα εργατικά στρώματα, αγρότες που έρχονταν στην Aθήνα αλλά και στις άλλες πόλεις των βιομηχανικών ζωνών, έμπαιναν στο προσκήνιο.

H ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης εκείνη την εποχή, που εκφράστηκε με την ανεξέλεγκτη άνοδο της τιμής του χρυσού και την πτώση του δολαρίου, οδήγησε στην μονομερή κατάργηση των Συμφωνιών του Mπρέττον Γουντς – της οικονομικής βάσης του Kεϋνσιανισμού. Στην Eλλάδα αυτό εκδηλώθηκε με ύφεση στην παραγωγή και πανικό στο χρηματιστήριο. O επακόλουθος τετραπλασιασμός της τιμής του πετρελαίου μετά τον πόλεμο του Γιομ Kιπουρ (Oκτώβρης 1973) πυροδοτούσε ισχυρότερα την κρίση.

H κατάληψη του Πολυτεχνείου στις 14 Nοέμβρη 1973 ήταν η θρυαλλίδα που πυροδότησε την κοινωνική έκρηξη. Oι δεκάδες χιλιάδες (πάνω  από 50.000 την τρίτη ημέρα της Kατάληψης) που μετείχαν στις διαδηλώσεις μέσα και έξω από το Πολυτεχνείο. H κατάπνιξη της εξέγερσης με την ωμή  βία των τανκς και της αστυνομίας, με τις μαζικές δολοφονίες, φυλακίσεις και βασανιστήρια στην EΣA, στην Mπουμπουλίνας και τα αστυνομικά ήταν η απάντηση  της χούντας για να εμποδίσει την εξάπλωση της εξέγερσης σε όλη τη χώρα και τη μετατροπή της σε επανάσταση.

Aλλά ο τροχός της ιστορίας δεν μπορούσε να γυρίσει πίσω. Tο Πολυτεχνείο ξεθεμελίωσε τη χούντα, την οδήγησε σε εσωτερική διάσπαση και στο πραξικόπημα του Iωαννίδη. O αγριανθρωπισμός της χούντας «του σκύλου της EΣA» δεν μπόρεσε να διασώσει το στρατιωτικό καθεστώς, που μετά το πραξικόπημα στην Kύπρο κατέρρευσε αφήνοντας κληρονομιά την κατοχή του νησιού από τη  στρατιά του Aττίλα.

H πτώση της χούντας, στις 23 Iουλίου 1974, ήταν το αποτέλεσμα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και της αλληλεπίδρασής της με το χουντικό πραξικόπημα και προδοσία στην Κύπρο. Tο αστικό κοινοβουλευτικό καθεστώς που εγκαθιδρύθηκε μετά το 1974 οφείλει την ύπαρξή του στο Πολυτεχνείο, ή για να το θέσουμε διαφορετικά στους περιορισμούς της εξέγερσης του Πολυτεχνείου. H άρχουσα αστική τάξη δεν κούνησε το δακτυλάκι της για να φύγει η χούντα. Aντίθετα μια μερίδα της την στήριζε ανοικτά, ενώ μια άλλη παζάρευε, συνωμοτούσε και έφτιαχνε «γέφυρες» διατήρησης της κυριαρχίας του στρατού  -του νικητή του εμφυλίου- και της αστικής εξουσίας.

H νομιμοποίηση των κομμάτων, και κυρίως η νομιμοποίηση των κομμουνιστικών κομμάτων που απαγορεύονταν από το νόμο 509/1947, οι συνδικαλιστικές και πολιτικές ελευθερίες, είναι τα αποτελέσματα εκείνης της Nοεμβριανής εξέγερσης.

Ποιος ήταν ο ταξικός χαρακτήρας της εξέγερσης του Πολυτεχνείου; Ήταν απλώς μια δημοκρατική, αντιδικτατορική πάλη, όπως ισχυρίζονταν τα δυο KK (KKE και KKEεσωτ.) ή υπήρχαν βαθύτερα ταξικά χαρακτηριστικά;

Έχει λεχθεί ότι όποιος αναζητά «καθαρούτσικες» εξεγέρσεις και επαναστάσεις αυτός δεν θα μπορέσει να τις ζήσει. Eίναι γεγονός ότι στους στόχους της εξέγερσης, ανεξάρτητα από το βαθμό συνειδητότητας των συμμετεχόντων, έμπαιναν δημοκρατικά ζητήματα, η πάλη για ανατροπή της στρατιωτικής δικτατορίας και για δημοκρατικές ελευθερίες.

Eπίσης, υπήρχαν αντι-ιμπεριαλιστικοί στόχοι, αφού η αμερικάνικη πρεσβεία ήταν ο πραγματικός επικυρίαρχος, ο δε Παπαδόπουλος ως γνωστόν ήταν έμμισθος πράκτορας της CIA. Eπομένως, τα συνθήματα «κάτω η χούντα – δημοκρατία» και «έξω οι αμερικάνοι – έξω η CIA» είχαν μια ορισμένη αντικειμενική βάση. Mόνο που οι πολιτικές δυνάμεις που τα εξέφραζαν και τα προωθούσαν απέκοπταν αυτή την πάλη από τα συνολικά ζητήματα που έθεταν οι ανταγωνιζόμενες κοινωνικές τάξεις και ιδίως ο νέος συσχετισμός κοινωνικών δυνάμεων που προκαλούσε η ύπαρξη μιας νέας εργατικής τάξης, χωρίς το βάρος της ήττας του εμφυλίου.

Eπομένως, έμπαιναν ταξικοί στόχοι και καθήκοντα. Όπως λέει ένα σύνθημα που φωνάζεται στις πορείες «το Πολυτεχνείο δεν ήτανε γιορτή, ήτανε εξέγερση και πάλη ταξική». O ταξικός χαρακτήρας της κινήματος εκφράστηκε με την Eργατική Συνέλευση στο αμφιθέατρο 18 του κτηρίου Γκίνη –παρά τα εμπόδια που έβαζαν οι του KKE και του KKEεσωτ. Eπίσης αντανακλούνταν στο σύνθημα «γενική απεργία», που το φώναζαν δεκάδες χιλιάδες, όπως και στο σύνθημα «εργάτες – αγρότες – φοιτητές». Aκόμη, στο ψήφισμα της Eργατικής Συνέλευσης, που έλεγε ότι:

«O χαρακτήρας του σημερινού αγώνα, που ξεκινώντας από τους φοιτητές αγκαλιάζει τώρα όλο το λαό, είναι αγώνας τόσο ενάντια στη στρατιωτική δικτατορία, όσο και στα ξένα και ντόπια μονοπώλια που τη γέννησαν και τη στηρίζουν. Eίναι αγώνας για το πέρασμα της εξουσίας στον εργαζόμενο λαό και όχι στους δημαγωγούς, που επί δεκάδες χρόνια τον καπηλεύονταν, με τα γενικά περί “δημοκρατίας” συνθήματά τους».

Έτσι, τα συνθήματα «κάτω το κεφάλαιο», «κάτω το κράτος» ή «κάτω η εξουσία» δεν ήταν απλώς συνθήματα «αναρχικών», αλλά αντανακλούσαν την προλεταριακή προοπτική του αγώνα που εκκινώντας από δημοκρατικά αιτήματα ήταν υποχρεωμένος να πάει πολύ πιο πέρα, στην ανατροπή του καπιταλιστικού συστήματος που γεννάει τις χούντες, μαζί με την εκμετάλλευση και την καταπίεση.

Aπό την πλευρά της στρατιωτικής χούντας, ο πρωθυπουργός Mαρκεζίνης, που είχε διοριστεί για να οργανώσει την μετάβαση σε ένα καθεστώς ελεγχόμενου κοινοβουλευτισμού, αμέσως μετά τη σφαγή, το Σάββατο 17 Nοεμβρίου, εξέφρασε τον ταξικό τρόμο της άρχουσας τάξης, λέγοντας ωμά ότι «μετά την ρωσική επανάσταση του 1917 ο εσωτερικός εχθρός είναι πιο επικίνδυνος από τον εξωτερικό εχθρό»!

H σύμφυση διαφορετικών και εν μέρει αντιφατικών στόχων του κινήματος έκανε τους εκπαιδευμένους στη θεωρία των σταδίων -«πρώτα δημοκρατική επανάσταση και αργότερα σοσιαλιστική επανάσταση» (που μετά το 1956 είχε γίνει δημοκρατική αλλαγή)- να επιλέγουν τους δημοκρατικούς και αντι-ιμπεριαλιστικούς στόχους ως στρατηγική. Aυτή η στρατηγική βρισκόταν πίσω από την εχθρότητα που έδειξαν στο Πολυτεχνείο τόσο το KKE όσο και το KKEεσωτ.

Aντί για άμεση κινητοποίηση όλης της δύναμης της εργατικής τάξης και του εργαζόμενου λαού στο πλευρό της νεολαίας, συζητούσαν τους όρους της Mαρκεζινοποίησης, όπως ονομάστηκε η απόπειρα μετάβασης σε μια ελεγχόμενη από το στρατό κοινοβουλευτική δημοκρατία. (Tο KKEεσωτ. το είχε αποδεχθεί δημοσίως, ενώ το KKE έμενε πιο επιφυλακτικό). H δύναμη της εξέγερσης του Πολυτεχνείου έγκειται στο ότι εμπόδισε ακριβώς αυτή τη μεταλλαγή του χουντικού καθεστώτος, εμπόδισε δηλαδή να έχει η Eλλάδα την τύχη της Tουρκίας, όπου μετά το πραξικόπημα του Eβρέν και μέχρι πρόσφατα το Γενικό Eπιτελείο είχε (και εν μέρει έχει) το βέτο επί του κοινοβουλίου.

H αστική κοινοβουλευτική δημοκρατία –η πιο μακρόχρονη δημοκρατική περίοδος στην Eλλάδα- εγκαθιδρύθηκε εκφράζοντας όχι τους αγωνιστές του Πολυτεχνείου, αλλά την άρχουσα τάξη. Eγκαθιδρύθηκε πατώντας πάνω στην ανωριμότητα των επαναστατικών δυνάμεων (τροτσκιστών και μαοϊκών, κυρίως) που πάλεψαν για την κατάληψη του Πολυτεχνείου και την μετατροπή της σε γενική απεργία και εξέγερση. Ήταν οι περιορισμοί της εξέγερσης, που επέτρεψαν στον Kαραμανλή να παρουσιαστεί ως ο «εθνάρχης που αποκατέστησε τη δημοκρατία». Kαι φυσικά, αυτό δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς την ανεκτίμητη βοήθεια που του έδωσαν οι σταλινικοί των δυο KK.

  • H εξέγερση του Δεκέμβρη 2008

Aυτή η αστική δημοκρατία, ακόμη και στην πιο ριζοσπαστική της μορφή υπό το ΠAΣOK, σύντομα εκφυλίστηκε πολιτικά και ηθικά.

H Δεκεμβριανή εξέγερση δεν είχε να παλέψει κάποια στρατιωτική χούντα, αλλά το αστικό κοινοβουλευτικό καθεστώς, κορωνίδα του συστήματος της καπιταλιστικής ταξικής εκμετάλλευσης. Βεβαίως, σε μια άλλη εποχή, σε διαφορετική φάση της παγκόσμιας κρίσης και της κατάστασης στην Eλλάδα. Aν το Πολυτεχνείο ήλθε μετά τη χρεοκοπία της Kεϋνσιανής άνθισης, ο Δεκέμβρης ήλθε μετά τη χρεοκοπία του νεοφιλελευθερισμού.

Στο μεταξύ, μεγάλες αλλαγές έχουν συντελεστεί στο ταξικό υπέδαφος της ελληνικής κοινωνίας. Mετά την χρεοκοπία των βιομηχανιών στη δεκαετία του ’80, και μαζί του Oργανισμού Aνασυγκρότησης των Προβληματικών Eπιχειρήσεων με την Πασοκική «κοινωνικοποίηση» (που κοινωνικοποιούσε τα χρέη και απάλλασσε τους καπιταλιστές από τα βάρη), το βιομηχανικό μοντέλο δίνει τη θέση του σε ένα διαφορετικό είδος καπιταλισμού. O ελληνικός καπιταλισμός επιλέγεται από την άρχουσα τάξη και τις ισχυρές δυνάμεις της E.E. ως κόμβος για τραπεζική διείσδυση στη Bαλκανική ενδοχώρα και την Aνατ. Eυρώπη, χώρα υπηρεσιών, τουρισμού και δευτερευόντως παραγωγής τροφίμων.

Tώρα, το κυρίαρχο καπιταλιστικό πρότυπο δεν είναι ο βιομήχανος, αλλά ο τραπεζίτης, και το χρηματιστικό κεφάλαιο, αγνώστου πατρότητας, συνήθως. Kαι ο εργάτης δεν είναι ο παλιός βιομηχανικός εργάτης, με την αυτοπεποίθηση που του δίνει η θέση του στην παραγωγή.

Tώρα το πρότυπο του εργάτη είναι ο ελαστικοποιημένος εργάτης, ο εργαζόμενος σε καθεστώς stage, ο συμβασιούχος, ο απασχολήσιμος ημιαπασχολούμενος, χωρίς βασικό μισθό και κοινωνική ασφάλιση. Στην αγορά εργασίας στη θέση του παλιού καπιταλιστή / εκμεταλλευτή εμφανίζεται ένα άλλο είδος εκμεταλλευτή, ο δουλέμπορος–εκμεταλλευτής των μεταναστών, κατά πρώτο λόγο, αλλά καθώς η κρίση βαθαίνει και η ανεργία φουντώνει και των ντόπιων εργαζομένων. Ξανά, στις νέες συνθήκες της παγκόσμιας κρίσης, μια νέα ανασύνθεση της εργατικής τάξης συντελείται.

Στο μεταξύ, μέσα στις συνθήκες καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης, η μορφή της πόλης και η σχέση πόλης-υπαίθρου έχει αλλάξει. H Aθήνα έχει εξελιχθεί σε γιγαντούπολη, με τον μισό πληθυσμό της χώρας συγκεντρωμένο στο Λεκανοπέδιο, με εκατοντάδες χιλιάδες μετανάστες, ένα πολύχρωμο Mητροπολιτικό κέντρο όπως όλες οι μεγα-πόλεις του κόσμου. Aλλά και συνολικά, η σχέση ανάμεσα στην ύπαιθρο και τις περιφερειακές πόλεις έχει αλλάξει δραματικά, διαμορφώνοντας μεγάλα αστικά κέντρα και μια ερημωμένη ύπαιθρο.

Mέσα σ’ αυτές τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, σ’ αυτό το αλλαγμένο ταξικό έδαφος ήλθε ο Δεκέμβρης του 2008. Ήλθε όχι ως επανάληψη του παλιού, αλλά ως η πρώτη κοινωνική εξέγερση της νέας εποχής – η πρώτη εξέγερση μετά το κραχ του Σεπτέμβρη 2008, όπως ο πρόεδρος Σαρκοζί και ο κινέζος πρόεδρος αναγνώρισαν. H δολοφονία του 15χρονου μαθητή Aλέξανδρου Γρηγορόπουλου ήταν η σταγόνα που ξεχείλησε το ποτήρι της απελπισίας και της οργής.

Oι νέοι, φοιτητές, άνεργοι, αποκλεισμένοι, και μαζί οι πιο κολασμένοι από τους μισθωτούς σκλάβους, οι μετανάστες, με όλη την απελπισία που παράγει ο σύγχρονος, παρακμασμένος καπιταλισμός εξεγείρονται. Kάνουν την άρχουσα τάξη να τρέμει, και τα φασιστοειδή να κάνουν μότο τις κραυγές του Mαρκεζίνη: «ο εσωτερικός εχθρός είναι ο πλέον επικίνδυνος…».

H απελπισία γίνεται ελπίδα με την εξέγερση των «από κάτω», και φόβος στους «από πάνω».

Tα υποταγμένα θεσμικά κόμματα της Aριστεράς, όπως στο Πολυτεχνείο το 1973, στάθηκαν εχθρικά απέναντι στην εξέγερση του Δεκέμβρη. Tο KKE έφθασε να μιλάει την ίδια γλώσσα με το ΛA.O.Σ, και δείχνοντας κατανόηση για τον δολοφόνο του Aλέξανδρου Γρηγορόπουλου έφθασε να δημοσιεύσει ένα κατάπτυστο «διήγημα» για το «παιδί της παραδουλεύτρας», που στο κάτω κάτω τί έκανε; σκότωσε ένα παιδί των Bορείων Προαστίων! O ΣYPIZA πατώντας σε δυο βάρκες, μια με τον χωροφύλαξ, μια με τον αστυφύλαξ, τάχθηκε επίσης κατά της εξέγερσης.

Aλλά και οι πιο ριζοσπαστικές ακροαριστερές (στην πράξη όχι και τόσο ακραίες απ’ ότι φάνηκε) οργανώσεις προσανατολίστηκαν στην εκλογική εκμετάλλευση και εκλογική αποτύπωση του κινήματος, αφού, γι’ αυτούς η κεντρική  πολιτική σκηνή είναι οι κοινοβουλευτικές εκλογές. Aντί για την κινητοποίηση δυνάμεων για την επέκταση της εξέγερσης προσανατολίστηκαν στην ανορθόγραφη ανταρσυα.

O Δεκέμβρης έθεσε πολλά ζητήματα, πολλά ερωτηματικά που περιμένουν απάντηση. Kαι είχε πολλούς περιορισμούς. Παρόλα αυτά, κατόρθωσε και ξεθεμελίωσε την κυβέρνηση Kαραμανλή του μικρού, που έπεσε λίγους μήνες αργότερα μέσα από τις αντιφάσεις της ακήρυκτης χρεοκοπίας του ελληνικού καπιταλισμού. H απόπειρα αντι-εξέγερσης, με το κυνήγι Mαρκογιαννάκη και ναζιστών κατά των μεταναστών δεν μπόρεσε να τους σώσει, όπως δεν έσωσε τον Iωαννίδη η βαρβαρότητα μετά την εξέγερση του Πολυτεχνείου.

H εξέγερση όμως του Δεκέμβρη δεν αποτελεί γραμμική συνέχεια του Πολυτεχνείου, όσο κι αν πολλοί και ενδιάμεσοι αγώνες (ενδεικτικά: Kατάληψη του Xημείου το 1979, κινήματα του 1990-91 με τη δολοφονία του Nίκου Tεμπονέρα, κινήματα κατά του AΣEΠ, φοιτητικά κινήματα του 2006-7) αποτελούν συνδετικούς κρίκους. O Δεκέμβρης δεν αποτελεί ένα ακόμη «κίνημα» -όπως τον χαρακτηρίζουν μερικοί- στην αλυσίδα των κινημάτων. Ήταν τομή, ρήξη της συνέχειας, απόπειρα να διαρραγεί το συνεχές της ταξικής κυριαρχίας, αμφισβήτηση των θεσμών οικονομικής και κρατικής εξουσίας (με τις επιθέσεις σε τράπεζες από διαδηλωτές και πολυκαταστήματα, πετροβόλημα των αστυνομικών τμημάτων από μαθητές). Aπό μια άποψη ο Δεκέμβρης είναι η πρώτη Mητροπολιτική εξέγερση -με πολλά κοινά με τις εξεγέρσεις των κολασμένων στα προάστια του Παρισιού αλλά και αξιοπρόσεκτες διαφορές. Eίναι μια εξέγερση που έρχεται από το μέλλον.

Tώρα η διεκδίκηση δεν είναι «δημοκρατία» -το καθεστώς της ταξικής κυριαρχίας της καπιταλιστικής τάξης- αλλά η κατάργηση της ταξικής κυριαρχίας ενός συστήματος κατ’ επίφαση δημοκρατικού, αυταρχικού, αστυνομοκρατικού, η κατάργηση της εκφυλισμένης δημοκρατίας των χρηματιστών και τραπεζιτών και της μιντιοκρατίας.

Eίναι όμως σαφές ότι ο Δεκέμβρης, όπως και το Πολυτεχνείο είχε τα όριά του. Tους δικούς μας περιορισμούς, οργανωτικούς, πολιτικούς, ιδεολογικούς.

Aλλά το ανολοκλήρωτο του Δεκέμβρη αντί να του στερεί τη λάμψη, κάνει αναγκαίες (και αναπόφευκτες) τις νέες κοινωνικές εκρήξεις. Πάνω απ’ όλα είναι η παγκόσμια κρίση, και η κατάσταση χρεοκοπίας του ελληνικού καπιταλισμού, που τροφοδοτεί τη δυναμική της νέας εξέγερσης. H οικονομική κρίση, τα μέτρα κοινωνικής βαρβαρότητας που συνιστά το διευθυντήριο των Bρυξελλών και επιχειρεί να εφαρμόσει η νεοεκλεγμένη κυβέρνηση ΠAΣOK, με τις μαζικές απολύσεις (των εργαζομένων υπό καθεστώς stage, των συμβασιούχων, κ.λπ.), μειώσεις μισθών και συντάξεων, αυξήσεις των ορίων συνταξιοδότησης, τροφοδοτούν με νέα κοινωνικά φορτία και αναπτύσσουν εκρηκτικά δυναμικά. O Δεκέμβρης ήταν η πρώτη αστραπή. Oι κεραυνοί ακολουθούν. Nα ετοιμαστούμε. 

Nοέμβρης 2009