Πρώτιστο μέλημα η υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών
του Ερνέστου Αγγελή
Με στάση εργασίας που προκήρυξε η ΟΛΜΕ, άρχισε η… έξοδος από την καραντίνα στο χώρο της εκπαίδευσης. Το αίτημα των εκπαιδευτικών είναι η παράταση των περιοριστικών μέτρων της καραντίνας, γιατί όπως δικαίως επισημαίνουν, τα προβλήματα που υπάρχουν στα σχολεία, τα καθιστούν επικίνδυνη εστία εξάπλωσης της πανδημίας, με τεράστιους κινδύνους όχι μόνο για τους εργαζόμενους, αλλά και για τους μαθητές και τους γονείς τους.
Η κυβέρνηση ανοίγει τα σχολεία, χωρίς να έχουν γίνει απαραίτητες ενέργειες προετοιμασίας και χωρίς να υπάρχει προσωπικό καθαριότητας για να διατηρήσει τους χώρους στο επίπεδο που απαιτεί η αντιμετώπιση της πανδημίας. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η “κανονικότητά” τους. Το πρόβλημα ωστόσο είναι η κανονικότητα ενός συστήματος του οποίου οι επικεφαλής απειλούν να μας θάψουν μέσα στα ερείπιά του.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το σχέδιο της Κυβέρνησης, η αρχή των μαθημάτων πρόκειται να γίνει με την Γ΄ Λυκείου στις 11 Μάη, για να ακολουθήσουν οι υπόλοιπες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις 18 Μαΐου. Η πρωτοβάθμια θα μείνει κλειστή έως ότου, αρχές Ιουνίου, αποφασιστεί το άνοιγμά της. Ιδιωτικά σχολεία και φροντιστήρια υποτίθεται ότι θα ακολουθήσουν το ίδιο πρόγραμμα ως προς τα χρονοδιαγράμματα και τις διδακτικές πρακτικές. Οι όροι όμως εργασίας των εργαζομένων τους, πρόκειται να είναι πιο σκληροί από πριν και οι πληρωμές χειρότερες αν τελικά ισχύσουν τα μέτρα της κυβέρνησης.
Το αδιέξοδο της Κυβέρνησης στην «επόμενη μέρα» της καραντίνας, αντανακλάται στην εκπαίδευση: Ως προστασία από την πανδημία έχει υποβληθεί το σχέδιο της “εκ περιτροπής” εκπαίδευσης, δηλαδή η εναλλάξ παρουσία των μαθητών στις τάξεις, τους προαύλιους χώρους κατά τα διαλείμματα και συνολικά στο σχολείο, με βάση την διάσπαση των τμημάτων, των τάξεων και των σχολικών μονάδων. Για να γίνει κάτι τέτοιο πρέπει όλο το προσωπικό, μόνιμοι και αναπληρωτές, να γίνουν δεκαπέντε κομμάτια. Με αυτόν τον τρόπο σκοπεύει η Κυβέρνηση να πετύχει με έναν σμπάρο δύο τρυγόνια: να εκπαιδεύσει την εκπαιδευτική κοινότητα στην ελαστικότητα όχι μόνο της εργασίας αλλά όλων των όρων λειτουργίας και ζωής των μελών της και συγχρόνως να διασπάσει το προσωπικό ώστε να μπορεί να το υποτάξει, με την βοήθεια των γραφειοκρατών πάντα. Όμως μια τέτοια διαδικασία πρόκειται να γενικεύσει το χάος στο οποίο έχει βουλιάξει η εκπαίδευση, κάνοντας τον κίνδυνο της πανδημίας πιο έντονο.
Εν τω μεταξύ η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων και άνεργων εκπαιδευτικών και της νεολαίας, έχουν πληγεί στην πραγματικότητα από την καραντίνα, τόσο κοινωνικά όσο και οικονομικά: οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί είναι η εικόνα του μέλλοντος όλων, με τα μέτρα λιτότητας που σχεδιάζουν και τις περικοπές μισθών των δημοσίων υπαλλήλων και την απόλυση προσωπικού, μόνιμων και αναπληρωτών. Ακόμα οξύτερο πρόβλημα κοινωνικής εξαθλίωσης αντιμετωπίζουν όσοι πρόσφυγες άρχισαν να παρακολουθούν κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα τα τελευταία χρόνια, μέσα στον αποκλεισμό τους από την εκπαιδευτική διαδικασία και τον εκτοπισμό τους στην απογευματινή ζώνη.
Είναι η ώρα η κάθε Κεραμέως σε αυτόν τον τόπο, να πέσει μέσα στην φωτιά της εξέγερσης των πολλών ενάντια στο καθεστώς των καπιταλιστών. Κλειστά σχολεία επ’ αόριστον με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και των μαθητών, μέχρι να περάσει η απειλή της πανδημίας, είναι η μόνη απάντηση. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να προωθηθεί τώρα, ένα σχέδιο απεργιακής πάλης διαρκείας στα χέρια των εργαζομένων. Ο καιρός που η γραφειοκρατία μπορούσε να λύνει και να δένει κατά το δοκούν, έχει περάσει και το αύριο των εργαζόμενων και της νεολαίας περνάει μέσα από την ανατροπή της Κυβέρνησης που είναι καταδικασμένη να αποτύχει στα σχέδιά της.