του Θόδωρου Κουτσουμπού

Ήταν χιλιάδες. Το μεσημέρι της Τετάρτης 8 Φεβρουαρίου ήταν χιλιάδες όμορφα πρόσωπα, αγόρια και κορίτσια που πλημμύρισαν την Αθήνα. Υπήρχαν και μεγαλύτεροι, αλλά η πλειοψηφία ήταν νέοι καλλιτέχνες, ηθοποιοί, μουσικοί, χορευτές, σκηνοθέτες, άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού, νέοι που δίνουν την ψυχή τους για την τέχνη τους και βλέπουν τα όνειρά τους να κατεδαφίζονται από τους νόμους της κυβέρνησης, που βιαστικά, πριν φύγει, σπεύδει να ψηφίσει νόμους που υποβαθμίζουν τις καλλιτεχνικες σπουδές.

“Κάνουν τα ΜΑΤ ανώτατη σχολή και τις σχολές της τέχνης σχολές Λυκείου”. “Οι μπάτσοι πτυχιούχοι, εμείς ερασιτέχνες”, φώναζαν με θυμό.

Αυτός είναι ο πολιτισμός της κυβέρνησης και του διεφθαρμένου αστικού πολιτικού συστήματος. Του συστήματος και των ταγών του, που θρέφουν τους Λιγνάδηδες και νομίζουν ότι το ξέχασαν οι καλλιτέχνες του θεάτρου, οι φοιτητές των θεατρικών Σχολών και η υπόλοιπη κοινωνία. “Είναι τόσο βουτηγμένοι μεσ’ τη διαπλοκή – νομίζουν πως ξεχάσαμε τον παιδοβιαστή”, τον παιδοβιαστή που η κυρία υπουργός Πολιτισμού είχε προσωπικά επιλέξει ως διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Από νωρίς, πριν τις 12 το μεσημέρι κόσμος πολύς συνέρρεε έξω από το υπουργείο Πολιτισμού στην οδό Μπουμπουλίνας. Τα σωματεία παρέταξαν τα πανό τους, ενώ σωματεία προσκείμενα στο ΠΑΜΕ είχαν κρεμάσει ένα πανό από τον 3ο όροφο και κρατούσαν την πύλη του υπουργείου ανοικτή, σε μια συμβολική κατάληψη. Στον ίδιο χώρο, μπροστά στο υπουργείο Πολιτισμού έχουν γίνει πάρα πολλές συνγκεντρώσεις, ιδίως την περίοδο των λοκ ντάουν λόγω της πανδημίας. Τούτη τη φορά το πλήθος ήταν μεγαλύτερο από κάθε άλλη. 12 έως 12:30 από τη Στουρνάρη κατέφθαναν πλήθη ανθρώπων. Μαζί τους και οι Αρχαιολόγοι και Αρχαιοφύλακες του ΥΠΠΟ που έκαναν στάση εργασίας.

Έγιναν ομιλίες, ενώ από τα μεγάφωνα ακούστηκε το σύνθημα-πρόκληση: “Μενδώνη παραιτήσου” και “Και τώρα ένα σύνθημα που όλους μας ενώνει – Διώξτε τώρα τη Μενδώνη” που ιδίως κατά την πορεία που ακολούθησε φωναζόταν από εκατοντάδες ή και χιλιάδες στόματα.

Η αλήθεια είναι ότι η υπουργός Πολιτισμού στη διάρκεια της θητείας της έχει πολλές αρνητικές επιδόσεις, στο τσιμέντωμα της Ακρόπολης, στην αποκόλληση / καταστροφή της βυζαντινής πόλης κάτω από την πόλη στην Εγνατίας στη Θεσσαλονίκη, το νόμο για τα μουσεία που ανοίγει τις πόρτες στις ιδιωτικοποιήσεις, τη νομιμοποίηση προϊόντων αρχαιοαπηλείας και τελευταίο, που ξεχυλίζει το ποτήρι, το προεδρικό διάταγμα για την υποβάθμιση των καλλιτεχνικών Σχολών. Και φυσικά κανείς δεν ξεχνά τις ιδιαίτερες σχέσεις της και την προσωπική επιλογή Λιγνάδη στη θέση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Όλο αυτό το κλίμα έχει πυροδοτήσει την έκρηξη στο χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.

Όλες οι σχολές του Εθνικού Θεάτρου είναι σε κατάληψη. Μετά το κτήριο Τσίλλερ στην Αγ. Κωνσταντίνου (από τις 25 Ιανουαρίου), σε κατάληψη βρίσκεται το Rex στην Πανεπιστημίου από τις πρώτες ώρες της 8ης Φεβρουαρίου. Σε κατάληψη είναι στη Θεσσαλονίκη το Βασιλικό Θέατρο, το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ). Αποχή πραγματοποιείται στο Ωδείο Αθηνών, Αρχή, Πράξη 7, Θέατρο Τέχνης, Αγία Βαρβάρα, Δήλος, Τεχνών 100, Πειραϊκός Σύνδεσμος, Θεοδοσιάδη, Βεάκη κ.ά.

Στο μεταξύ, όλοι οι καθηγητές της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου παραιτήθηκαν (όπως ανακοινώθηκε έξω από το κτήριο Τσίλλερ, στο Εθνικό) σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Είναι ένα πρωτοφανές, παγκοσμίως, επίτευγμα της κυβέρνησης Μητσοτάκη και προσωπικά της κυρίας (τσι)Μενδώνη.

Η μεγάλη πορεία που ακολούθησε μετά τη συγκέντρωση στο ΥΠΠΟ, βάδισε στην Πατησίων, Σταδίου, έκανε στάση έξω από το υπουργείο Απασχόλησης, πήγε στη Βουλή με ένα σημαδιακό σύνθημα: “Rex και Τσίλλερ είναι η αρχή – επόμενος σταθμός είναι η Βουλή”. Και “Δέκα, εκατό, χιλιάδες καταλήψεις ενάντια στον κόσμο της οργανωμένης σήψης”. Από εκεί κατηφόρησε την Πανεπιστημίου και σταμάτησε για αρκετή ώρα στο Rex, όπου οι φοιτητές του Εθνικού κάνουν κατάληψη. Μετά προχώρησαν προς την Αγ. Κωνσταντίνου στο ιστορικό κτήριο Τσίλλερ του Εθνικού. Εκεί δεκάδες καταληψίες σπουδαστές υποδέχθηκαν τους χιλιάδες διαδηλωτές με θεατρικά χάπενιγκ.

Χιλιάδες άνθρωποι έμειναν σιωπηλοί, με υψωμένες γροθιές.Υψωμένες γροθιές και ψηλά στα παράθυρα του Εθνικού θεάτρου. Ύστερα, αλαλαγμοί, φωνές, συνθήματα. Μετά, όλο το πλήθος κινήθηκε γύρω από το τετράγωνο του Εθνικού Θεάτρου και ξαναβγήκε στην Αγίου Κωνσταντίνου όπου ακολούθησε θεατρικό δρώμενο. Ύστερα έγιναν σύντομοι χαιρετισμοί, μερικοί πολύ συγκινητικοί και εμπνευσμένοι.

«Δεν υποχωρούμε! ο αγώνας κλιμακώνεται!», ήταν το σύνθημα από τα μεγάφωνα του κατειλημμένου κτηρίου Τσίλλερ.

Ο αγώνας απαιτεί κλιμάκωση! Και αυτό δεν γίνεται με την απόφαση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, του ιστορικού ΣΕΗ, που ύστερα από μια 48ωρη απεργία, προχώρησε στην 24ωρη απεργία της Τετάρτης 8/2. Η ευθύνη βαρύνει τη διοίκηση του σωματείου (παρατάξεις ΑΕΝΑΗ – ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ), που δυστυχώς είχαν και την υποστήριξη της ΔΕΗ (ΠΑΜΕ) και κέρδισαν οριακή πλειοψηφία απέναντι σε ένα πλήθος νέων κυρίως καλλιτεχνών.

Κλιμάκωση σημαίνει κλιμάκωση, απεργία διαρκείας, καταλήψεις σχολών, ακόμη και σκηνών. Σε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί το μεγάλο κίνημα των νέων αγωνιζόμενων και αγωνιούντων ανθρώπων της τέχνης και του πολιτισμού και κοντά τους πρέπει να βρεθεί το σύνολο της κοινωνίας, των συνδικάτων, κινήσεων γειτονιάς και άλλων μαχόμενων συλλογικοτήτων.

Η ανακοίνωση του Συλλόγου Διδασκόντων της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου

Εμείς, οι καθηγήτριες και οι καθηγητές της Ανωτέρας Σχολής Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου, εκφράζοντας την αντίθεσή μας στο ΠΔ 85/2022 που υποβαθμίζει τις σπουδές, δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα στον εργασιακό τομέα και απαξιώνει τον κλάδο των παραστατικών τεχνών, ανακοινώσαμε στις 24 Ιανουαρίου 2023 την απόφασή μας να παραιτηθούμε από τα καθήκοντά μας στις 8 Φεβρουαρίου 2023, αν δεν υπήρχε στο μεταξύ μια ουσιαστική τροποποίηση του Προεδρικού Διατάγματος. Στηρίξαμε με αυτόν τον τρόπο και τις βασικές διεκδικήσεις των σπουδαστών, που είχαν προχωρήσει στην κατάληψη της Σχολής.

Στην εκπνοή της προθεσμίας που δώσαμε, δηλαδή στις 7/2, ο υφυπουργός Πολιτισμού κ. Γιατρομανωλάκης κάλεσε εκτάκτως μια αντιπροσωπεία μας και παρουσίασε τις πρωτοβουλίες που είχε ήδη λάβει το τελευταίο διάστημα σχετικά με το ζήτημα (συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης τροπολογίας) καθώς και μια σειρά από προθέσεις για μελλοντικές βελτιώσεις.

Θεωρούμε ότι αυτές οι προτάσεις δεν ικανοποιούν τα βασικά αιτήματά μας καθώς δεν υπάρχει μέχρι στιγμής καμία δημόσια δέσμευση για ουσιαστική τροποποίηση του ΠΔ 85/2022 σχετικά με την ένταξη των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών στην κατηγορία Τ.Ε. (Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) και την αναγνώριση / διαβάθμιση των σπουδών τους.

Εν γνώσει, λοιπόν, της κρισιμότητας της κατάστασης και της σοβαρότητας αυτής της απόφασης, προχωρούμε μετά λύπης στη διακοπή της συνεργασίας μας με τη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και παραιτούμαστε από τις τρέχουσες συμβάσεις ή / και από την ανανέωση των συμβάσεών μας για το δεύτερο εξάμηνο σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών της χρονιάς.

Ας αναλάβει η Πολιτεία τις ευθύνες που της αναλογούν απέναντι στις σπουδάστριες και τους σπουδαστές που κινδυνεύουν να χάσουν τη χρονιά τους, αλλά και απέναντι στο κύρος της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου της χώρας, που υπονομεύεται από το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα.