Άλλος ένας εργάτης νεκρός στο βωμό του κέρδους

της Μαργαρίτας Κουτσανέλλου

Ο θάνατος του εργάτη Γιάννη Νομικού και ο βαρύς τραυματισμός άλλων δύο στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος τη Δευτέρα που μας πέρασε, 29 Μαῒου, θύμισε σε όλους με τον πιο τραγικό τρόπο τι πραγματικά κρύβεται πίσω από το αφήγημα της ανάπτυξης και της οικονομικής επιτυχίας που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θέλει να παρουσιάζει ως κατόρθωμά της. Μάλιστα, την ίδια ημέρα, ο   Μητσοτάκης σε συνέντευξή του στο Mega έλεγε: «Γιατί το Πέραμα έδωσε 38% στη Νέα Δημοκρατία; Γιατί βάλαμε σε τάξη την Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και δώσαμε δουλειές». Βάλανε “σε τάξη τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη”, καθιερώνοντας την εργοδοτική ασυδοσία, καταργώντας στην πράξη τους ελέγχους και όλα τα μέτρα ασφαλούς εργασίας. Οι άτυχοι εργαζόμενοι υπέστησαν τον θάνατο και τον βαρύ αυτό τραυματισμό εξαιτίας της έλλειψης ενός εξαρτήματος στο γάντζο του γερανού που χρησιμοποιούσαν, το οποίο όπως καταγγέλλουν οι εκπρόσωποι του Συνδικάτου Μετάλλου, είναι αποτέλεσμα της παντελούς έλλειψης ελέγχων για την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους εργασίας.

Οι τρεις εργαζόμενοι συμμετείχαν σε επισκευαστικές εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στο πλοίο «Asterion», το οποίο είναι ανελκυσμένο σε μία από τις τρεις πλωτές δεξαμενές της Ζώνης. Οι εργαζόμενο καταπλακώθηκαν από το πτερύγιο της προπέλας που επισκεύαζαν. Το Συνδικάτο Μετάλλου κήρυξε 24ωρη απεργία την αμέσως επόμενη ημέρα, Τρίτη 30 Μαῒου και κινητοποίηση στο Υπουργείο Ναυτιλίας, διαμαρτυρόμενο για την παντελή απουσία στοιχειωδών μέτρων προστασίας. Η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη νέκρωσε. Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι τα ατυχήματα είναι καθημερινά στον κλάδο και παρά τις κινητοποιήσεις, τις απεργίες και τις εκατοντάδες καταγγελίες που έχει κάνει το Συνδικάτο δεν γίνεται τίποτα.

Η οικογένεια του αδικοχαμένου εργάτη Γιάννη Νομικού, που άφησε την τελευταία του πνοή μέσα στο χώρο εργασίας, με σπαραγμό ζητά να μην ξεχαστεί ο θάνατος του αγαπημένου ανθρώπου τους και καλεί τους εργάτες και το σωματείο να φωνάξουν γι’ αυτό. Το Συνδικάτο κήρυξε απεργία και για την Τετάρτη 31/5, θυμίζοντας στο Μητσοτάκη ότι η ανάπτυξη που ευαγγελίζεται σημαίνει αίμα και θάνατο για τους εργάτες και ότι αυτοί που χαίρονται και γελάνε είναι οι εφοπλιστές και οι βιομήχανοι. Οι εργάτες απεργούν και απαιτούν:

  • Εντατικοποίηση των ελέγχων για τη τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας
  • Ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου
  • Άμεση επαναλειτουργία του Κέντρου Υγείας και του πυροσβεστικού σταθμού στο Πέραμα με πλήρη εξοπλισμό και την απαραίτητη στελέχωσή τους.
  • Άμεση κήρυξη τους ΤΣΣΕ ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών υποχρεωτικής για τις επιχειρήσεις του κλάδου από το Υπουργείο Εργασίας και εφαρμογή τους σε όλους τους χώρους εργασίας.
αρχείο Ν.Π

Μακάβρια αριθμητική

Σημειώνεται ότι τα τελευταία 15 χρόνια το Σωματείο των εργατών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (αυτό που οι ναζιστές της Χρυσής Αυγής είχαν στοχοποιήσει) έχει καταγράψει τουλάχιστον 25 θανάτους εργατών εν ώρα εργασίας.

Συνολικά, στην Ελλάδα, ο αριθμός των νεκρών εργατών από τα χαρακτηριζόμενα ως “εργατικά δυστυχήματα” -στην πραγματικότητα προδιαγεγραμμένα εργοδοτικά εγκλήματα- τα τελευταία χρόνια αυξάνονται. Πέρσι, το 2022, ο αριθμός νεκρών εργατών ανήλθε στους 104 – αριθμός ρεκόρ των τελευταίων χρόνων. Φέτος, στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023 οι νεκροί ανέρχοναι ήδη στους 57. Αν δεν ληφθούν εγκαίρως μέτρα αναμένεται να έχουμε νέο ρεκόρ εποχών  εργατικών δυστυχημάτων – δολοφονιών.

Στη διάρκεια της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και του Μητσοτάκη εκτίναξαν τα εργατικά δυστυχήματα στα ύψη. Το 2021, οι νεκροί από εργατικά δυστυχήματα ήταν 31, το 2020 ήταν 41, το 2019 51, ενώ το 2018 ήταν 46. Η εκτίναξη στους 104 το 2022 και σε 57 μόνο στο α’ τετράμηνο του 2023 είναι αποτέλεσμα της “τάξης” που έβαλε ο Μητσοτάκης στη Ζώνη του Περάματος- δηλαδή στην κερδοφόρα ασυδοσία που εξασφαλίζουν οι εφοπλιστές από τις γρήγορες επισκευές, χωρίς μέτρα ασφάλειας στα προς επισκευή πλοία.

Παλαιότερα στοιχεία του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης σχετικά με τα εργατικά δυστυχήματα ανεβάζουν του νεκρούς εργάτες κατά την εικοσαετία 1999 – 2009 σε πάνω από 2.000 εργαζόμενους.

Εκτός από τη Ζώνη Περάματος, ο κλάδος του επισιτισμού έχει την “τιμητική” του, καθώς τα τελευταία 6 χρόνια καταγράφονται 53 θάνατοι, κυρίως διανομέων με μηχανάκι.

Το κεφάλαιο, η κατά τον Μαρξ “νεκρή εργασία”, θρέφεται από τη ζωντανή εργασία όχι μόνο με τη μορφή της άντλησης υπεραξίας, αλλά και, κυριολεκτικά, με το αίμα και τις ζωές των ανθρώπων, των εργατών. Είναι ένας Μολώχ που πρέπει να ανατραπεί, μαζί με το κράτος και τις κυβερνήσεις του…