Χωρίς ή με ελλιπή παράλληλη στήριξη τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες

Για άλλη μια χρονιά χιλιάδες παιδιά, ειδικά των εργατικών και λαϊκών στρωμάτων, αποκλείονται από την εκπαιδευτική διαδικασία. Παρά τα ευχολόγια για ισότιμη πρόσβαση, το δικαίωμα στην μάθηση… και άλλα πράσινα άλογα, το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να αμελεί την μέριμνα για την ουσιαστική πρόσβαση των παιδιών που εξαρτώνται από την παράλληλη στήριξη για να μπορέσουν να λειτουργήσουν στο σχολείο. Μειωμένα ωράρια, διαμοιρασμός των αναπληρωτών παράλληλης στήριξης σε περισσότερα παιδιά – παρά την ανάγκη για αποκλειστικότητα, διαχωρισμοί βάσει ηλικίας και “ελαφρότητας”, ανεπαρκής στελέχωση, τεράστια αργοπορία στις προσλήψεις – αυτά είναι λίγα μόνο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί σε ολόκληρη την χώρα, σε ένα σχολικό περιβάλλον που είναι ήδη εξαιρετικά αφιλόξενο για οποιοδήποτε “διαφορετικό” παιδί. Έτσι, οι γονείς αναγκάζονται να στραφούν σε ιδιώτες παρόχους παράλληλης στήριξης -πράγμα που ενίοτε απαιτούν κιόλας οι τοπικές διευθύνσεις για να δεχτούν ένα παιδί στο σχολείο- όσοι τουλάχιστον έχουν την οικονομική δυνατότητα. Ταξικοί διαχωρισμοί ήδη από το νηπιαγωγείο και τον παιδικό σταθμό!

Αντιδρώντας σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση ομάδες γονέων κυκλοφόρησαν μια ανοικτή επιστολή προς το υπουργείο παιδείας, η οποία μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές πλησιάζει τις 800 υπογραφές.

Ακολουθεί το κείμενο της επιστολής:

ΕΠΙΣΤΟΛΗ – ΕΚΚΛΗΣΗ

για το δικαίωμα των παιδιών σε έγκαιρη και έγκυρη Παράλληλη Στήριξη

Προς:

1. κ.κ.ΥΠΟΥΡΓΟ & ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ (κα. Κεραμέως, κα. Μακρή)

2. Δ/νση Ειδικής Αγωγής Υπουργείου Παιδείας

ΥΠΟΨΗ: κ. ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥ

Κοινοποίηση: Ελληνικό Κοινοβούλιο           

Ημερομηνία:19/08/2021

Αξιότιμες, αξιότιμοι,

Με αφορμή τις επικείμενες προσλήψεις αναπληρωτών παράλληλης στήριξης, εμείς οι γονείς παιδιών με εκπαιδευτικές και μαθησιακές ανάγκες, αποφασίσαμε να ζητήσουμε τη στήριξή σας για ένα καίριο δικαίωμα των παιδιών μας, που καταπατάται συστηματικά.

Η συλλογική επιστολή μας αφορά σε παιδιά που δικαιούνται παράλληλη στήριξη πλήρους ωραρίου, εξαιτίας των εκπαιδευτικών και μαθησιακών τους αναγκών, τα οποία έμειναν χωρίς υποστήριξη ή με μερική υποστήριξη λιγότερων ωρών που έφτασε αργοπορημένα είτε στη μέση του διδακτικού έτους είτε καθόλου και αυτό συμβαίνει συστηματικά τα τελευταία χρόνια.

Τα συνηθέστερα προβλήματα αφορούν στην μη έγκαιρη προσέλευση της παράλληλης στην έναρξη της σχολικής χρονιάς με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να στερούνται την ίση συμμετοχή στην εκπαιδευτική και κοινωνική διαδικασία. Επιπλέον, πάρα πολλοί από εμάς βιώνουν τον συστηματικό διαμοιρασμό των παράλληλων στηρίξεων παρόλο που οι αποφάσεις των ΚΕΣΥ ορίζουν στήριξη πλήρους ωραρίου. Πολύ συχνά, συμβαίνει, ενώ παρουσιάζονται οι εκπαιδευτικοί να αναλάβουν υπηρεσία, να δικαιούνται άδεια εγκυμοσύνης ή ασθενείας και έτσι ο μαθητής/-τρια παραμένει χωρίς υποστήριξη μέχρι την επόμενη φάση προσλήψεων, συνήθως ένα μήνα μετά ή και αργότερα καθώς “οι πιστώσεις του υπουργείου δεν αρκούν”…

Ένα άλλο πρόβλημα με το οποίο ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι είναι ότι πολλά παιδιά βιώνουν διάκριση, καθώς κατατάσσονται στις «ελαφριές περιπτώσεις» – πράγμα που δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Αυτά τα παιδιά μένουν συνήθως στο τέλος της λίστας και συνήθως μένουν χωρίς παράλληλη στήριξη. Τέλος, αναπάντητο μένει και το ερώτημα, γιατί ενώ τα παιδιά φοιτούν 30ωρες εβδομαδιαίως η παράλληλη στήριξη καλύπτει μόνο τις 24 ώρες, ακόμη και όταν παρουσιάζεται λοιπόν, τα παιδιά εξακολουθούν να μένουν ακάλυπτα 6 διδακτικές ώρες.

Πολλοί γονείς, αναγκάζονται να αναλάβουν μόνοι τους την οικονομική επιβάρυνση, για να προσλάβουν ιδιωτική παράλληλη στήριξη. Το ποσό που καλούνται να πληρώσουν δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο. Και ακόμα περισσότεροι γονείς (άνεργοι κυρίως) δεν είναι καν σε θέση να το διαθέσουν.

Επομένως, ζητάμε από εσάς να πάρετε θέση, καθώς μια μεγάλη μερίδα παιδιών αντιμετωπίζεται χωρίς ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Η ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε παιδιού. Πώς, λοιπόν, το 2021 θα πρέπει να διεκδικούμε ακόμη τα αυτονόητα;

Αυτή η κατάσταση έχει κλονίσει πολλές οικογένειες και ψυχικά και οικονομικά.

Επομένως, είναι πολύ σημαντικό για όλους μας να δούμε πλέον να υλοποιείται η συμπεριληπτική εκπαίδευση και να κατοχυρώνεται το ίσο δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση, έγκαιρα και έγκυρα. Είναι επιτακτική ανάγκη, λοιπόν, να μεριμνήσετε για τα εξής.

Άμεση κάλυψη με παράλληλη στήριξη για όσα παιδιά το δικαιούνται με πλήρη στήριξη για όλο το σχολικό ωράριο με έγκαιρες προσλήψεις την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Άμεση κάλυψη, όταν μια παράλληλη στήριξη βγαίνει σε άδεια.

Καμία διάκριση στις περιπτώσεις μαθητών-τριών -δεν υπάρχουν σοβαρές ή λιγότερο σοβαρές περιπτώσεις- όλα τα παιδιά εφόσον δικαιούνται παράλληλη στήριξη την χρειάζονται για να ανταποκριθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Δυνατότητα για σταθερό πρόσωπο παράλληλης στήριξης στις περιπτώσεις που το επιθυμούν η οικογένεια και ο/η εκπαιδευτικός.

Μέριμνα να συνεχιστεί απρόσκοπτα ο θεσμός της παράλληλης στήριξης και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ταυτόχρονη υλοποίηση αιτήματος της παράλληλης στήριξης και του σχολικού νοσηλευτή σε περιπτώσεις που χρειάζεται.

Διευθέτηση του θέματος της παράλληλης στήριξης του παιδιού, όταν αλλάζει τόπο κατοικίας.

Διορισμοί εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια. εκπαίδευση. Στελεχώστε τα σχολεία με το κατάλληλο, ενημερωμένο και καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Ελπίζουμε πως ήρθε η ώρα να μεριμνήσετε, για ένα τόσο καίριο ζήτημα που ταλανίζει χιλιάδες οικογένειες, επί σειρά ετών.

Με εκτίμηση,

Ομάδες γονέων με παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές και μαθησιακές ανάγκες.

(Ακολουθούν στο τέλος υπογραφές πολιτών)