Μπορεί η ΕΛΣΤΑΤ (η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία) να βεβαιώνει ότι η ανεργία στο σύνολο του εργατικού δυναμικού είναι λίγο πάνω από το 16% (γεγονός που αμφισβητείται βεβαίως από άλλα στοιχεία και αποκρύπτεται από τις αναστολές κ.λπ. λόγω πανδημίας), αλλά τα στοιχεία για την ανεργία των Ναυτεργατών σοκάρουν. Η ανεργία των ναυτεργατών φθάνει στο δυσθεώρητο 50%, σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ). Εκατοντάδες καπετάνιοι, μηχανικοί και άλλοι εργαζόμενοι στη ναυτιλία είναι άνεργοι. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς δεν λαμβάνουν κανένα επίδομα!
Τα στοιχεία της ανεργίας των ναυτεργατών δίνει με ανακοίνωσή της η ΠΕΝΕΝ. Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:
Τα στοιχεία που αφορούν την ανεργία των Ναυτεργατών έχουν εδώ και πολύ καιρό πάρει μια σταθερή ανηφορική πορεία η οποία όχι μόνο δεν ανακόπτεται αλλά παραμένει επί σειρά μηνών σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα.
Ο λόγος γίνεται για τα επίσημα στοιχεία όπως αυτά καταγράφονται στους καταλόγους του ΓΕΝΕ και για τα οποία θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι σε πολύ μικρό βαθμό αποτυπώνουν την πραγματική ανεργία στον κλάδο των Ναυτεργατών.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μέσω του αναξιόπιστου ΓΕΝΕ ουδείς Ναυτεργάτης ελπίζει στην εξεύρεση εργασίας και ακόμη χειρότερα, όπως θα παραθέσουμε πιο κάτω, ένα τεράστιο δυναμικό ανέργων που απογράφεται σε αυτό δεν δικαιούται ούτε αυτή την ελάχιστη επιδότηση που αυτό παρέχει προς τους ανέργους.
Κατά συνέπεια τα στοιχεία που παραθέτουμε μόνο ως ενδεικτικά μπορούν να ληφθούν υπόψη αφού ο πραγματικός αριθμός των ανέργων ίσως είναι υπερδιπλάσιος από αυτόν των επίσημων στοιχείων του ΓΕΝΕ. Σύμφωνα με τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις η ανεργία στον χώρο μας αγγίζει το ποσοστό του 50%!
Στα μέσα Φλεβάρη 2021 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΝΕ οι απογεγραμμένοι άνεργοι ήταν 4054, αριθμός πρωτοφανής για τον Ναυτεργατικό χώρο τουλάχιστον την τελευταία 15ετία!
Πρωταθλητές στην ανεργία αναδεικνύονται κατά σειρά οι Α΄ Πλοίαρχοι (410), οι Γ΄ Πλοίαρχοι (388), οι Β΄ Πλοίαρχοι (302). Ακολουθούν οι Θαλαμηπόλου Α΄ (366) και στην συνέχεια οι Λοστρόμοι (293), οι Ναύτες (260), οι Ναυτόπαιδες (230), οι επίκουροι (257). Μεγάλος είναι επίσης ο αριθμός των άνεργων Μηχανικών, μπροστά βρίσκονται οι Γ΄ Μηχανικοί (247) και ακολουθούν οι Α΄ Μηχανικοί (246).
Ένα άλλο συγκλονιστικό στοιχείο που επιβεβαιώνει την αναφερόμενη εκτίμησή μας (ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο περί επιδότησης και οι σχετικές προϋποθέσεις αφήνουν παντελώς έξω και από αυτά τα φτωχοεπιδόματα) είναι ότι οι επιδοτούμενοι επί συνόλου 4060 εγγεγραμμένων είναι μόνο το 53% ενώ το 47% δεν λαμβάνει κανένα επίδομα!
Προσθετικά πρέπει να αναφέρουμε ότι τα μεγάλα θύματα της κυβερνητικής αναλγησίας αναφορικά με τους Ναυτεργάτες είναι η μακροχρόνια άνεργοι!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο νόμος 228/98 περί επιδότησης άνεργων Ναυτεργατών όπου όσοι έχουν εγγραφεί στο τέλος της περιόδου του 2019, ιδιαίτερα από τα ταχύπλοα, αυτοί άρχισαν να επιδοτούνται τρεις μήνες αργότερα και οι οποίοι είχαν δικαίωμα επιδότησης ενός χρόνου. Ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς δεν κατάφεραν να έχουν ούτε μια μέρα ναυτολόγησης ούτε να μπουν στην διαδικασία αναστολής σύμβασης, η επιδότησή τους σταμάτησε μετά την λήξη του 1 έτους με αποτέλεσμα όλοι αυτοί μέσα στο 2021 δεν έχουν κανένα δικαίωμα για επιδότηση.
Η κυβέρνηση και ο ΥΕΝ όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας προπαγανδίζει δήθεν για την στήριξη των ανέργων Ναυτεργατών αλλά η εικόνα όπως την περιγράψαμε και αποδεικνύεται από τα σχετικά στοιχεία δείχνει ακριβώς το αντίθετο.
Ταυτόχρονα στην ποντοπόρο ναυτιλία, που θα μπορούσαν να απορροφηθούν χιλιάδες άνεργοι έλληνες Ναυτεργάτες, κυβέρνηση – εφοπλιστές έχουν κλείσει ερμητικά πόρτες και παράθυρα για την απασχόληση των άνεργων Ναυτεργατών στο όνομα της ανταγωνιστικότητας των εφοπλιστών και με τον αντιδραστικό νόμο 4714/2020 ο δρόμος για την απασχόληση ελλήνων εκεί περνάει μέσα από τα διεθνή κρατούντα, δηλαδή την κατάργηση των μισθολογικών και εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Εφοπλιστές – κυβέρνηση – ΥΕΝ δηλώνουν ξεκάθαρα ότι ο δρόμος για την απασχόληση ελλήνων στην ποντοπόρο ναυτιλία θα γίνει μόνο με τσακισμένα – υπονομευμένα δικαιώματα στην ΣΣΕ, στα εργασιακά, στην κοινωνική ασφάλιση, στα συνδικαλιστικά δικαιώματα.
Με βάση όλα τα παραπάνω δεδομένα ο δρόμος που υποδεικνύει η ΠΕΝΕΝ, αυτός του οργανωμένου μαχητικού αγώνα, είναι η μόνη λύση για τους Ναυτεργάτες για να υπερασπίσουν το δικαίωμα στην δουλειά, στην ΣΣΕ στην κοινωνική ασφάλιση.
Παλεύουμε και διεκδικούμε:
Καθολική επιδότηση όλων των ανέργων.
Ουσιαστική αύξηση των επιδομάτων και επιμήκυνση του χρόνου χορήγησής του.
Πλήρης ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψή τους.
Εργασία με κατοχυρωμένα δικαιώματα, με ΣΣΕ, κοινωνική ασφάλιση και συνδικαλιστικά δικαιώματα.
Σε αυτήν την κατεύθυνση η ΠΕΝΕΝ απευθύνει αγωνιστικό κάλεσμα στον κλάδο και σε όλους τους Ναυτεργάτες να παλέψουν οργανωμένα και αποφασιστικά βάζοντας μπροστά τα δίκαια αιτήματά τους και τις δικές τους σύγχρονες ανάγκες.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ