Φορτίο 90 δις στην εργατική τάξη και τους λαούς για να την αντιρωσική εκστρατεία της ιμπεριαλιστικής ΕΕ

Ένα από τα μεγαλύτερα, αν όχι το μεγαλύτερο, φιάσκο στην ιστορία της υπέστη χθες η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά τη σύνοδο κορυφής της στις 18 – 19 Δεκεμβρίου 2025.
Και αυτό γιατί η σύνοδος κορυφής της ΕΕ αποφάσισε το… αντίστροφο σε σχέση με εκείνο που είχε προτείνει ως βασικό σενάριο στις 3 Δεκεμβρίου 2025, η Κομισιόν για την παραπέρα οικονομική στήριξη της Ουκρανίας.
Τι είχε προτείνει η Κομισιόν στις 3 Δεκεμβρίου 2025; Δύο εναλλακτικές προς την παραπάνω κατεύθυνση:
- Είτε την κατάσχεση των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων (τα οποία έχει παγώσει η ΕΕ από το Φεβρουάριο του 2022, δηλαδή μετά την έκρηξη του πολέμου στην Ουκρανία) που βρίσκονται αποταμιευμένα κατά κύριο λόγο στο Βέλγιο.
- Είτε την έκδοση ευρω – ομολόγων, δηλαδή μέσω δανεισμού της Κομισιόν από τις διεθνείς αγορές.
Το βάρος έπεφτε αρχικά στην κατάσχεση των ρωσικών καταθέσεων
Ωστόσο, όλο το βάρος της Κομισιόν υπό την Γερμανίδα Χριστιανοδημοκράτισσα Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν και προπαντός της Γερμανικής κυβέρνησης υπό τον -επίσης- Χριστιανοδημοκράτη Φρίντριχ Μερτς, τουλάχιστον δημοσίως, έπεφτε στην πρώτη εναλλακτική, δηλαδή την κατάσχεση έως 210 δισ. ευρώ από τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία και τη μετατροπή τους δάνειο προς την Ουκρανία (με εγγύηση τον κοινοτικό προϋπολογισμό της ΕΕ), με την πρώτη δόση να καταβάλλεται την άνοιξη του 2026, οπότε αναμένεται να τελειώσει και το τελευταίο σεντς (από το προηγούμενο δάνειο της Δύσης).
Μάλιστα η Ουκρανία, με βάση την ίδια εναλλακτική, θα εξοφλούσε το δάνειο το οποίο θα λάμβανε από την ΕΕ με την πολεμική αποζημίωση την οποία θα πρέπει να λάβει (υποτίθεται…) από τη Ρωσία μετά το πέρας του πολέμου.
Δηλαδή -προσοχή! – βάσει της ίδιας εναλλακτικής, οι Ευρωπαίοι θα έκλεβαν τις ρωσικές καταθέσεις και θα τις έδιδαν στους Ουκρανούς και οι Ουκρανοί θα εξοφλούσαν το δάνειο με τις ρωσικές πολεμικές αποζημιώσεις.
H EE έκανε στροφή 180 μοιρών
Αντί για αυτό, όμως, η Σύνοδος Κορυφής των ηγετών της ΕΕ (στις 18 – 19 Δεκεμβρίου 2025) αποφάσισε τη δεύτερη και όχι μέχρι πρότινος προτιμητέα για την Κομισιόν εναλλακτική, δηλαδή την έκδοση ευρω – ομολόγων με εγγύηση του Κοινοτικού Προϋπολογισμού.
Δηλαδή η Κομισιόν θα δανειστεί από τις διεθνείς αγορές σε πρώτη φάση 90 δις. ευρώ και έπειτα θα δανείσει τα κεφάλαια αυτά -και μάλιστα άτοκα! – στην Ουκρανία. Όσον αφορά τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία, απλά θα παραμείνουν…παγωμένα και θα κατασχεθούν -από την ΕΕ- μόνο στην περίπτωση που η Ρωσία αρνηθεί να καταβάλλει πολεμική αποζημίωση στην Ουκρανία μετά το πέρας του πολέμου.
Αν η Ρωσία, δεν καταβάλλει αποζημίωση, η Ουκρανία δεν θα εξοφλήσει το ευρωπαϊκό δάνειο των 90 δις. ευρώ!…
Και όχι μόνο αυτό, αλλά χρειάστηκε η Σύνοδος Κορυφής να επιστρατεύσει μια ειδική ρήτρα του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με την οποία επιτρεπόταν να περάσει η παραπάνω απόφαση παρά την άρνηση 3 από τις 27 χώρες – μέλη της ΕΕ να την ψηφίσουν, δηλαδή της Ουγγαρίας, της Τσεχίας και της Σλοβακίας και χωρίς να υπάρξει καμία επίπτωση σε βάρος τους…

Σημειώνεται πως μέχρι τις παραμονές της Συνόδου Κορυφής, ο γερμανικός τύπος επισήμαινε πως ο μόνος λόγος για τον οποίο θα μπορούσε να περάσει η πρώτη εναλλακτική πρόταση της Κομισιόν, δηλαδή εκείνη της κατάσχεσης των ρωσικών καταθέσεων –παρά τις διάφορες νομικές και πολιτικές παρενέργειες που θα είχε μία τέτοια απόφαση– ήταν πως απαιτούταν μια ειδική πλειοψηφία του 55% των χωρών – μελών (δηλαδή τη σύμφωνη γνώμη των 15 επί συνόλου 27 χωρών – μελών της ΕΕ) υπό τον όρο ότι στις χώρες αυτές διαμένει το 65% του πληθυσμού της ένωσης…
Αντίθετα, η δεύτερη εναλλακτική πρόταση της Κομισιόν, δηλαδή η έκδοση νέου ευρω – ομολόγου με στόχο τη δανειοδότηση της Ουκρανίας απαιτούσε ομοφωνία στη Σύνοδο Κορυφής, δηλαδή συμφωνία του 100% των χωρών – μελών της ΕΕ, κάτι που αποκλειόταν με βάση τις δημόσια διατυπωμένες θέσεις χωρών όπως, πρώτα – πρώτα η Ουγγαρία.
Η ομολογία αποτυχίας του Μερτς
Τελικά, όμως, οι Ευρωπαίοι ηγέτες έκαναν «γαργάρα» και την (ανύπαρκτη) μεταξύ τους ομοφωνία και προπαντός την προτεραιότητα την οποία έδιναν στην κατάσχεση των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων.
Πραγματικά, αξίζει να διαβάσει κανείς τις δηλώσεις του Γερμανού Καγκελαρίου, Φρίντριχ Μερτς, ο οποίος είχε πρωτοστατήσει στην κλοπή των ρωσικών καταθέσεων, μετά το πέρας της Συνόδου Κορυφής. Ιδού τι είπε ο Χριστιανοδημοκράτης πολιτικός:
– “Το χρηματοδοτικό πακέτο για την Ουκρανία έχει τεθεί σε ισχύ. Όπως ζήτησα, περιλαμβάνει ένα άτοκο δάνειο ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η Ουκρανία θα πρέπει να αποπληρώσει αυτό το δάνειο μόνο εάν λάβει αποζημίωση από τη Ρωσία”.
– “Σε περίπτωση που δεν καταβληθεί αποζημίωση κατά τη στιγμή της αποπληρωμής, θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία για την αποπληρωμή. Οι επιλογές για αυτό είναι στο τραπέζι”.
Ο Μερτς παραδέχτηκε πως “η αρχική πρόταση της Επιτροπής ήταν να χρησιμοποιηθούν διάφορα μέσα για την πρόσβαση σε ρωσικά περιουσιακά στοιχεία τώρα. Αυτό θα απαιτούσε σημαντικές εγγυήσεις, πιθανώς συμπεριλαμβανομένων εγγυήσεων για αντίμετρα από τη Ρωσία”.
“Στη συνέχεια”, ανέφερε ο Γερμανός Καγκελάριος “συμφωνήσαμε σε μια διαφορετική σειρά” (!). Συνεπώς, κατά τον Μερτς,… απλώς οι Ευρωπαίοι άλλαξαν τη… σειρά των μέτρων πίεσης προς την Ρωσία και αντί να τους δημεύσουν άμεσα τις καταθέσεις τους, αποφάσισαν να δανειστούν οι ίδιοι προκειμένου να δώσουν άτοκο δάνειο προς τους Ουκρανούς!
Ποια η νέα “σειρά”; “Η ΕΕ δίνει στην Ουκρανία δάνειο ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό το δάνειο θα αντληθεί από την κεφαλαιαγορά και θα διατεθεί στην Ουκρανία, όπως το χρειάζεται, τους επόμενους μήνες. Τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία έχουν ακινητοποιηθεί από την περασμένη Παρασκευή (σ.σ. 12/12/25), πράγμα που σημαίνει ότι έχουν κατασχεθεί”, διευκρίνισε ο Γερμανός Καγκελάριος.
Στο σημείο αυτό ο Μερτς κάνει ένα ακόμα… λογικό άλμα (μετά την αλλαγή… σειράς) ταυτίζοντας, αυθαίρετα, το πάγωμα με την… κατάσχεση, ενώ προφανώς άλλο πράγμα είναι το πάγωμα των αποταμιεύσεων και άλλο η κατάσχεσή τους.
Παραπέρα, ο Μερτς εξακολούθησε να προσπαθεί να δικαιολογήσει την… κωλοτούμπα την οποία έκανε ο ίδιος λέγοντας πως “αυτά τα περιουσιακά στοιχεία θα αποδεσμευτούν μόνο όταν επιτευχθεί συμφωνία με τη Ρωσία σχετικά με την αποζημίωση για την Ουκρανία. Εάν αυτή η συμφωνία δεν υλοποιηθεί, αυτά τα περιουσιακά στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν. Η Κομισιόν θα αναπτύξει περαιτέρω προτάσεις για το πώς μπορεί να γίνει αυτό. Αυτό παραμένει στο τραπέζι (…) Ταυτόχρονα, είναι σαφές ότι η Ρωσία δεν θα λάβει πίσω τα παγωμένα περιουσιακά στοιχεία στο άμεσο μέλλον και οποιαδήποτε συμφωνία για την επιστροφή τους θα επιτευχθεί μόνο εάν καταβληθεί αποζημίωση στην Ουκρανία. Κατά την άποψή μου, πρόκειται για μια πραγματικά ρεαλιστική, καλή λύση που έχει το ίδιο αποτέλεσμα με τη λύση που συζητήσαμε για πολύ καιρό, αλλά η οποία ήταν προφανώς πολύ περίπλοκη”.
Υπενθυμίζεται πως πριν την “κωλοτούμπα” της ΕΕ σε σχέση με την κατάσχεση των ρωσικών καταθέσεων, είχε προηγηθεί διαρροή στους Financial Times, σύμφωνα με την οποία η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αντιτασσόταν σε αυτήν την εναλλακτική και συγκεκριμένα να προσφέρει εγγύηση για ένα δάνειο 140 δισ. ευρώ στην Ουκρανία, λέγοντας ότι η χρήση παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων (assets) για τον σκοπό αυτό θα ήταν παράνομη, καθώς θα έθετε σε κίνδυνο τη σταθερότητα του ευρώ.
Εξάλλου και ο αντιπρόεδρος του ρωσικού συμβουλίου ασφαλείας και τέως πρωθυπουργός της Ρωσίας, Ντμίτρι Μεντβέντεφ, είχε δηλώσει πως ενδεχόμενη κατάσχεση των ρωσικών assets από την ΕΕ θα αποτελούσε casus belli, δηλαδή αιτία πολέμου για τη Ρωσία.
Μπορεί η ΕΕ να απέφυγε την ευθεία κήρυξη πολέμου με τη Ρωσία, αλλά με την απόφαση να εκδώσει νέο δάνειο προς την Ουκρανία με εγγύηση τον κοινοτικό προϋπολογισμό διακήρυξε εμμέσως πως θα εντείνει τον εσωτερικό ταξικό πόλεμο ενάντια στους λαούς της Ευρώπης, οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν ως “φορολογούμενοι” και ως εργαζόμενοι την ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των δαπανών του πολέμου της Δύσης με στρατιωτική εμπροσθοφυλακή την Ουκρανία ενάντια στη Ρωσία.
Δ.Κ.
