Ας ετοιμάσουμε την αντίσταση!

Η ισπανική τροτσκιστική οργάνωση GrupoIndependenciaObrera Για μια ανεξάρτητη διεθνιστική ταξική πολιτική σχολιάζει την ανακοίνωση της γαλλικής πολυεθνικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault να κάνει μαζικές απολύσεις σε διάφορα εργοστάσια σε όλο τον κόσμο. Στην Ισπανία, όμως, δεν ανακοίνωσε απολύσεις, γεγονός που γιορτάστηκε από τις γραφειοκρατικές συνδικαλιστικές ηγεσίες. Το κείμενο των Ισπανών συντρόφων αναφέρει:

H Renault ανακοίνωσε την Παρασκευή, 29 Μαΐου, το βιομηχανικό σχέδιο της εταιρείας που περιλαμβάνει μείωση 15.000 θέσεων εργασίας στα εργοστάσιά της σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει ότι 4.500 θέσεις εργασίας θα χαθούν στη Γαλλία.

Στην Ισπανία όμως, οι συνδικαλιστικές ηγεσίες των εργοστασίων της Renault γιόρτασαν την είδηση ότι η χώρα [η Ισπανία, Σ.τ.Μ.] ήταν εκτός αυτών των στόχων. Με άλλα λόγια, για λόγους που κανείς δεν ήθελε να διευκρινίσει, οι εργάτες της Renault στη χώρα μας θα ξεφύγουν από τα σχέδια για την παγκόσμια αναδιάρθρωση της παραγωγής. Η εταιρεία διαθέτει τέσσερα εργοστάσια στην Ισπανία, ένα στην Παλένθια, δύο στη Βαγιαδολίδ και ένα στη Σεβίλλη, στα οποία απασχολούνται πάνω από 13.000 εργάτες. Η εκδοχή για τη σταθερότητα των θέσεων εργασίας στην Ισπανία, παρά το συνολικό σχέδιο αναδιάρθρωσης, είναι μια μυθοπλασία στην οποία τα μέσα ενημέρωσης συνέβαλαν με αδίστακτο τρόπο. Η Renault βρίσκεται καθ’ οδόν για τη μείωση της απασχόλησης στην Ισπανία, επειδή η ζήτηση έχει μειωθεί διεθνώς και η τοπική παραγωγή εξάγεται παγκοσμίως.

Η εταιρεία δεν έχει εκφράσει καμία δέσμευση για τη διατήρηση του εργατικού δυναμικού στην Ισπανία. Ο ανταποκριτής της εφημερίδας El Mundo ρώτησε τον προσωρινό διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Clotilde Delbos, εάν θα επηρεαστεί η παραγωγή στην Ισπανία. Η ακριβής απάντηση ήταν η εξής: «Ασφαλώς δεν σχεδιάζεται σε αυτό το στάδιο να μειωθεί η παραγωγική ικανότητα στην Ισπανία, και δεν νομίζω ότι είναι απαραίτητο να πούμε περισσότερα τώρα». Αυτό ήταν. Καθ’ όλη τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου τόσο ο J.D. Senard, πρόεδρος της εταιρείας, όσο και ο Διευθύνων Σύμβουλος έθεσαν στο επίκεντρο τα σχέδια για τη βιομηχανική πολιτική και όχι για τις μειώσεις θέσεων εργασίας, οι οποίες, όπως είπαν, θα γίνουν βάσει διαπραγματεύσεων με εκπροσώπους συνδικαλιστικών οργανώσεων και τοπικές αρχές όσον αφορά τη Γαλλία. Ωστόσο, ήταν πολύ σαφές ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων είχαν μειωθεί σημαντικά ήδη πριν από τον COVID-19 και ότι η πανδημία είχε επιταχύνει την κρίση που υπήρχε ήδη. Αυτό τονίζει, ανέφεραν, ότι τα σχέδια παραγωγής και πωλήσεων της εταιρείας, η οποία ήλπιζε να κατασκευάσει έως και 5 εκατομμύρια μονάδες το χρόνο, ήταν λανθασμένα.

Αρκετά εργοστάσια της Renault στη Γαλλία ανακοίνωσαν την πρόθεση να απεργήσουν αμέσως μετά την ανακοίνωση των στόχων της εταιρείας. Η διοίκηση της Renault έχει αναλάβει δεσμεύσεις προς την κυβέρνηση του Εμμανουέλ Μακρόν, η οποία θα εγγυηθεί πίστωση 5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μεταξύ αυτών των δεσμεύσεων, συμφωνήθηκε να επικεντρώσουν στη χώρα αυτή τις δραστηριότητες με την μεγαλύτερη αξία, όπως τη μηχανική και την ανάπτυξη μπαταριών και ηλεκτρικών κινητήρων και την υπόλοιπη τεχνολογία αιχμής. Εν τω μεταξύ, συμφώνησαν ότι το κλείσιμο δύο εργοστασίων και η μετεγκατάσταση ενός τρίτου θα γίνει σύμφωνα με την προηγούμενη συμφωνία με τα εμπλεκόμενα μέρη.

Εν τω μεταξύ, δεν υπάρχει πραγματική δέσμευση όσον αφορά τη διατήρηση της απασχόλησης στην Ισπανία. Υπάρχει ένας απλός ισχυρισμός ότι η παραγωγική ικανότητα δεν θα μειωθεί επί του παρόντος. Αλλά στη Γαλλία, όπου 4.500 εργαζόμενοι θα απολυθούν, ούτε εκεί θα μειωθεί η παραγωγική ικανότητα. Η εταιρεία σχεδιάζει να διατηρήσει τη συνολική ικανότητα παραγωγής έως και 5 εκατομμυρίων μονάδων ετησίως, αν και θα μειώσει την παραγωγή σε 3,3 εκατομμύρια μονάδες μέχρι το 2022. Αυτό σημαίνει ότι θα μειώσει την παραγωγή και θα διατηρήσει την αδρανή παραγωγική ικανότητα εν αναμονή της ανάκαμψης της αγοράς μετά το 2024.

 Όλα αυτά δείχνουν ότι τα εργατικά συμβούλια επιχείρησης της Renault στη χώρα μας αποφάσισαν να μην αντιμετωπίσουν τον άμεσο κίνδυνο συρρίκνωσης. Αυτή είναι μια πολιτική ήττας για τους εργάτες. Με το παράδειγμα της Nissan εν όψει, τα συνδικάτα στη Renault είναι στον ίδιο δρόμο με τα εργατικά συμβούλια επιχειρήσεων που ήθελαν η κυβέρνηση να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, όταν η ίδια η εταιρεία αρνήθηκε πέρυσι να αναλάβει οποιαδήποτε δέσμευση να παραμείνουν στην Ισπανία. Υπό αυτές τις συνθήκες, τα συνδικάτα των CCOO και UGT αποδέχθηκαν μια συμφωνία προς τα κάτω ενάντια στους όρους που ψήφισαν οι εργατικές συνελεύσεις και αποδέχθηκαν επίσης έναν φάκελο κανονισμού απασχόλησης[1] για 600 εργάτες. Το συνδικάτο της CGT που κατήγγειλε αυτή την πολιτική επίσης δεν πάλεψε με το προσωπικό να απορρίψει αυτές τις συμφωνίες και να προετοιμάζει την αντίσταση για το προβλέψιμο κλείσιμο στην Ισπανία. Η δια-επαρχιακή συλλογική σύμβαση εργασίας της Renault με τους εργάτες της για την περίοδο 2017-2020 ισχύει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους. Η εταιρεία θα ανανεωθεί με την ενσωμάτωση του νέου διευθύνοντος συμβούλου της, Λούκα Ντι Μέο, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τις περικοπές προσωπικού και τις συνθήκες εργασίας και τους μισθούς.

Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε παγκόσμια κρίση. Οι πωλήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν μειωθεί. Η Volkswagen ξεκίνησε τις εργασίες της στα εργοστάσιά της στο Βόλφσμπουργκ, όπου εργάζονται 8.000 εργάτες στις 28 Απριλίου. Αλλά στα μέσα Μαΐου, λόγω της δραματικής πτώσης των πωλήσεων, σταμάτησε να παράγει τα μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις: Golf 7 και 8, και μοντέλο Tarraco της Seat. Η Nissan, στρατηγικός εταίρος της Renault, κλείνει τα εργοστάσιά της στην Ισπανία. Αντιμέτωποι με αυτή την κατάσταση, οι εργαζόμενοι στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να προχωρήσουν προς μια γενική απεργία για την υπεράσπιση της Nissan, κατά του κλεισίματος, και κατά οποιασδήποτε απόλυσης στα υπόλοιπα εργοστάσια του τομέα.

Οι εργάτες πρέπει να οργανωθούν σε επίπεδο εργοστασίων για να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να αποτρέψουν την εκκένωση των εργοστασίων. Αντιμέτωποι με την ανακοίνωση του κλεισίματος στη Nissan, οι εργαζόμενοι της εταιρείας πρέπει να καταλάβουν τις εγκαταστάσεις και να οργανώνουν την παραγωγή υπό τον έλεγχό τους. Οι επιτροπές των εργατών είναι αυτές που πρέπει να οργανώσουν την παραγωγή σύμφωνα με τις κοινωνικές ανάγκες της χώρας.

Οι εργάτες της Renault πρέπει να γνωρίζουν ότι η σημερινή ηρεμία είναι μια σύντομη ανακωχή στην οποία η εταιρεία προετοιμάζει σχέδια για τον εξ ορθολογισμό της παραγωγής στην Ισπανία και τη μείωση του εργατικού δυναμικού στη χώρα μας, η οποία είναι μια πλατφόρμα εξαγωγών για την εν λόγω εταιρεία. Οι εργάτες πρέπει να ξεκινήσουν μια συζήτηση σχετικά με το μέλλον της εταιρείας και μεθόδους για την καταπολέμηση της απειλής για την πηγή εργασίας τους. Πρέπει να μάθουν από την εμπειρία της Nissan και να αποτρέψουν τα σχέδια της εταιρείας οργανώνοντας μια επιτροπή απεργίας από όλα τα εργοστάσιά της.

3 Ιούνη 2020

Μτφρ. Αρ.Μα.


[1] Προσωρινή Απόλυση εργαζομένων