ΗΠΑ: ΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΚΤΗ

ΗΠΑ: ΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΚΤΗ

Στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής επικρατεί μεγάλη συμφόρηση. Τα πλοία συνωστίζονται αρόδου, μη μπορώντας να βρουν αγκυροβόλιο για να ξεφορτώσουν το φορτίο τους. Οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις εργασίας μεταξύ πλοιοκτητών και φορέων εκμετάλλευσης του Ναυτιλιακού Συνδέσμου Ειρηνικού (PMA) από τη μια,  και των λιμενεργατών που αντιπροσωπεύονται από την  Διεθνή Ένωση Ακτών και Αποθηκών (International Longshore and Warehouse Union -ILWU) από την άλλη, βρίσκονται σε αδιέξοδο. Με τους μεγάλους εμπόρους και τις γεωργικές επιχειρήσεις να ουρλιάζουν, ο Πρόεδρος Ομπάμα έστειλε επί τόπου τον Υπουργό Εργασίας Τόμας Πέρεζ.

Ο [εργοδοτικός] PMA επανέλαβε από τις μεγάλες οικονομικές εφημερίδες τις κατηγορίες ότι για την κατάσταση ευθύνονται οι «άπληστοι εργαζόμενοι» που επιδίδονται σε καθυστερήσεις. Ωστόσο, οι εργοδότες, αφού τράβηξαν τις διαπραγματεύσεις για 9 μήνες, έκλεισαν οι ίδιοι τα λιμάνια το περασμένο Σαββατοκύριακο και μέσα στις γιορτές. Προηγουμένως είχαν σταματήσει τη νυχτερινή εργασία για να μην πληρώνουν υπερωρίες και πριμ. Οι εργοδότες πετσόκοψαν το χρόνο εργασίας κατά 75%. Οι σκληρές διαπραγματεύσεις – τέχνασμα [των εργοδοτών] του PMA, δημιούργησαν σκόπιμα κρίση στο λιμάνι. Το 2002, όταν το PMA έκανε λοκ-άουτ στους λιμενεργάτες και έκλεισε όλα τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής, τα ΜΜΕ το συνέδεσαν με την απεργία των εργατών. Έχουμε σήμερα μια κακή επανάληψη από πλευράς των ΜΜΕ;

Αυτό που μαγειρεύεται πραγματικά εδώ, είναι μια επίθεση σε ένα από τα τελευταία προπύργια των ισχυρών συνδικάτων που έχουν απομείνει στις Ηνωμένες Πολιτείες, την ILWU. Τα τελευταία 5 χρόνια, η ILWU αντιμετώπισε τις διασπαστικές επιθέσεις από τον τιτάνα της εξόρυξης Rio Tinto και τα μονοπώλια σιτηρών ABCD (Archer, Daniel, Midlands, Bunge, Cargil και Dreyfus), που ελέγχουν το 90% των παγκόσμιων σιτηρών. Και στις δύο περιπτώσεις, η Ένωση έκανε παραχωρήσεις σε βασικές διατάξεις της σύμβασης και τώρα τα θαλάσσια μονοπώλια μύρισαν αίμα.

Δύο από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως εργοδότες των λιμανιών, η Ports America και η Stevedore Services of America, ανήκαν μέχρι πρόσφατα σε μεγάλο βαθμό στην AIG, τον ασφαλιστικό γίγαντα που έλαβε μια υπέρογκη οικονομική βοήθεια από την κυβέρνηση, και τη Goldman Sachs, αντίστοιχα. Αυτή είναι η «Wall Street της Παραλίας» που καιροφυλακτεί να ξεκοιλιάσει την ισχύ της ILWU, το συνδικαλιστικό γραφείο που έχει την ευθύνη των προσλήψεων εργαζομένων, και να περιορίσει τη συνδικαλιστική δράση, χρησιμοποιώντας τη διαιτησία.

Ωστόσο, όταν οι φορτοεκφορτωτές διακόπτουν την εργασία τους, αυτό γίνεται συχνά λόγω των ζητημάτων ασφαλείας σε μια επικίνδυνη βιομηχανία, στην οποία το ποσοστό των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων είναι διπλάσιο από εκείνο των πυροσβεστών. Η Ένωση των λιμενεργατών έχει συχνά αναλάβει δράσεις για να συσπειρώσει την τοπική κοινότητα σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης: για να σταματήσουν οι ρατσιστικές αστυνομικές δολοφονίες των νεαρών μαύρων· εναντίον των αιματηρών πολέμων στο Ιράκ και το Αφγανιστάν· και διαμαρτυρίες ενάντια στο απαρτχάιντ της Νοτίου Αφρικής.

Όταν οι φορτοεκφορτωτές λιμενεργάτες της περιοχής του Green Bay έκλεισαν τα λιμάνια για να διαμαρτυρηθούν για τις απεργοσπαστικές επιθέσεις του κυβερνήτη του Ουισκόνσιν, Σκοτ Γουόκερ, η κρατική [γενική συνομοσπονδία εργασίας] AFL-CIO αποκάλεσε την ILWU «ηθική πυξίδα του εργατικού κινήματος». Και όταν η αστυνομία του Όκλαντ σχεδόν σκότωσε το βετεράνο του πολέμου στο Ιράκ, Σκοτ Όλσον, κατά τη διάρκεια του κινήματος διαμαρτυρίας Occupy, 30.000 εξοργισμένοι διαδηλωτές βάδισαν στο λιμάνι, κλείνοντάς το σε ένδειξη διαμαρτυρίας και αλληλεγγύης προς τους εργαζόμενους που μάχονταν το απεργοσπαστικό τερματικό σταθμό σιτηρών EGT στο Longview, στην Ουάσινγκτον. Οι εικόνες της γενικής απεργίας του 1934 στο Σαν Φρανσίσκο, φοβίζουν τους εργοδότες των λιμανιών της Δυτικής Ακτής.

Οι εργαζόμενοι του συνδικάτου ILWU πληρώνονται με αξιοπρεπείς μισθούς και παροχές, αλλά πολύ λιγότερα από ό,τι ισχυρίζονται οι εργοδότες. Eαν μια πλημμυρίδα αγώνων ξεσηκώσει όλους τους εργαζόμενους στα πλοία, τότε αυτές οι θέσεις εργασίας και οι παροχές θα εξακολουθήσουν να καθορίζουν τα πρότυπα για τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Αλλά, εαν η Wall Street της Παραλίας σπάσει την ILWU, τότε οι μισθοί και το βιοτικό επίπεδο θα οδηγηθούν προς τα κάτω για όλους.

Ας μην ξεχνούμε το μάθημα της PATCO, της Ένωσης των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, που διαλύθηκε [το 1981] από τον Ρόναλντ Ρέιγκαν, ενώ τα συνδικάτα έμεναν απαθή. Οι συνέπειες ήταν καταστροφικές για ολόκληρο το εργατικό κίνημα. Και ακόμη το 2012, όταν ο Ομπάμα έστειλε σκάφη του Λιμενικού Σώματος με ενόπλους κατά της ILWU που διαμαρτυρόταν για ένα απεργοσπαστικό πλοίο στον τερματικό σταθμό σιτηρών EGT. Οι λιμενεργάτες  πρέπει να χρησιμοποιήσουν τη δύναμή τους για να σταματήσουν τις συμβάσεις παραχώρησης και όλοι οι υπόλοιποι εργαζόμενοι οφείλουν να τους υποστηρίξουν.

Jack Heyman, μέλος της ILWU σε σύνταξη

[O Tζακ Xέιμαν έχει εργαστεί στην περιοχή του Κόλπου του Σαν Φρανσίσκο ως φορτοεκφορτωτής πλοίων και πλοηγός για πάνω από 30 χρόνια. Είναι πρόεδρος της Επιτροπής Αλληλεγγύης των Εργαζομένων στις Μεταφορές. Και, ας μην το παραλείψουμε, βετεράνος αγωνιστής του τροτσκιστικού κινήματος στις HΠA.] (www.transportworkers.org)

μετάφραση Γ. Σιμ.