Με ανακοίνωσή τους οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Κορυδαλλού και του αντίστοιχου Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης εκφράζουν την αγωνία τους για τις ανεπαρκείς συνθήκες λειτουργίας του σχολείου. Τα χρόνια προβλήματα λειτουργίας των θεσμοθετημένων αυτών και αναμφισβήτητα επιτυχημένων εκπαιδευτικών δομών, επιδεινώθηκαν αφάνταστα κατά την περίοδο της πανδημίας οπότε διακόπηκε η λειτουργία τους, ενώ επιδεινώθηκαν συνολικά οι συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων.

Οι σύλλογοι των Εκπαιδευτικών του 2ου ΣΔΕ και του 2ου ΔΙΕΚ με ψήφισμά τους ζητούν:

  • Να σταματήσει η εξαίρεση δικαιωμάτων από τους κρατούμενους.
  • Οικονομική στήριξη και επαρκή στελέχωση των ΣΔΕ από το Υπ. Παιδείας
  • Αποσυμφόρηση των φυλακών.
  • Άνοιγμα Δημοτικού Σχολείου και διεύρυνση εκπαιδευτικών δυνατοτήτων κάθε μορφής.
  • Πρόσβαση των σπουδαστών στο διαδίκτυο.
  • Καμπάνια ενημέρωσης για τους εμβολιασμούς.

Αναλυτικά, το ψήφισμα των εκπαιδευτικών αναφέρει:

ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 2ου ΣΔΕ και 2ου ΔΙΕΚ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ

Τα Σχολεία των φυλακών ξεκίνησαν να λειτουργούν μετά από 8 περίπου μήνες, μαζί με όλα τα σχολεία. Επιστρέφοντας λοιπόν, βρεθήκαμε αντιμέτωποι όχι μόνο με τα χρόνια προβλήματα αλλά και με επιπλέον ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία του σχολείου, την ομαλή φοίτηση των μαθητών, τις συνθήκες διαβίωσής τους, την αυστηροποίηση όλου του δικαστικού πλαισίου, τον κιτρινισμό-παραπληροφόρηση κάποιων ΜΜΕ.

Έχουμε ως βασική μας πεποίθηση ότι η εκπαίδευση στις φυλακές αποτελεί κοινωνική ανάγκη και συμβάλλει στην ατομική εξέλιξη – βελτίωση – ενδυνάμωση των κρατουμένων. Παρ’ όλα αυτά, δυστυχώς, το δικαίωμα στην εκπαίδευση οι κρατούμενοι χρειάζεται συχνά να το διεκδικήσουν ακόμη και με απεργίες πείνας. Οι μαθητές του ΣΔΕ και του ΔΙΕΚ όμως, δεν είχαν πρόσβαση στην εξ αποστάσεως τηλεκπαίδευση όλους αυτούς τους μήνες. Αντί γι αυτό, η εκπαίδευση στο ΣΔΕ εξαντλούνταν στην ανταλλαγή κάποιων σημειώσεων και φυλλαδίων ενώ το ΔΙΕΚ δεν λειτούργησε καθόλου. Οι κατ’ ιδίαν διδασκόμενοι μαθητές Λυκείου δεν είχαν ούτε καν αυτό το “προνόμιο”.

Όσον αφορά δε την τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρόλο που στα πανεπιστήμια τα μαθήματα γίνονταν κανονικά μέσω διαδικτύου, οι κρατούμενοι φοιτητές δεν είχαν πρόσβαση, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χάσουν το εξάμηνο, καθώς και τις συνακόλουθες ευεργετικές εκπαιδευτικές άδειες. Επίσης, οι αναλφάβητοι κρατούμενοι και οι γυναίκες στις γυναικείες φυλακές Κορυδαλλού ακόμη περιμένουν να δημιουργηθεί Δημοτικό σχολείο, παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμόδιων υπουργείων.

Θεωρούμε ότι υφιστάμεθα έναν μόνιμο εμπαιγμό από τους αρμόδιους φορείς και το Υπ. Παιδείας για τη χρηματοδότηση των ΣΔΕ, καθώς η μέριμνα που έχουν δείξει για την κάλυψη στοιχειωδών αναγκών (μάσκες, υλικά καθαριότητας, γραφική ύλη) είναι ανεπαρκής ή μηδενική. Πολύ συχνά πληρώνουμε οι ίδιοι για να κάνουμε καλύτερα και σωστότερα τη δουλειά μας ή αναγκαζόμαστε να καταφεύγουμε σε χορηγίες. Ας μη μιλήσουμε για τον απαρχαιωμένο εξοπλισμό, τα χαλασμένα κλιματιστικά και φωτοτυπικά, τους υπολογιστές δεκαπενταετίας.

Να επισημάνουμε, επίσης, ότι οι δομές εκπαίδευσης στις φυλακές λειτουργούν κάτω από ιδιαίτερο καθεστώς αφού οι εκπαιδευόμενοι δεν μπορούν να προμηθευτούν την γραφική τους ύλη και άρα περιμένουν από τα σχολεία να τους την παρέχει.

Βλέποντας τα κυβερνητικά μέτρα για τον COVID στις φυλακές και την αγωνία-απογοήτευση των κρατούμενων μαθητών μας, διαπιστώνουμε ότι το μόνο ολοκληρωμένο σχέδιο που εφαρμόστηκε ήταν η πλήρης απομόνωση και η παραβίαση στοιχειωδών δικαιωμάτων τους.

Οι πραγματικές ανάγκες των κρατουμένων όμως, απαιτούσαν αποσυμφόρηση των φυλακών όπως γίνεται σ’ όλες τις χώρες της Ευρώπης.

Απαιτούσαν, πλήρη και ανεμπόδιστη πρόσβαση των κρατουμένων σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μαζικούς εμβολιασμούς, άδειες με πρόβλεψη covid-τεστ κατά την επιστροφή τους, επισκεπτήρια εξ αποστάσεως ή πίσω από τζάμι, λήψη δεμάτων από τους οικείους τους, απαραίτητων για τη διαβίωσή τους. Η απουσία όλων αυτών είχε ως αποτέλεσμα την ψυχολογική επιβάρυνση των κρατουμένων, την απογοήτευση και παραίτησή τους που πολλές φορές εντείνεται και εξαιτίας των συνεχών αναβολών των δικαστηρίων τους. Η επιδημία χρησιμοποιείται, όπως άλλωστε σε όλους τους τομείς της κοινωνίας, ως αφορμή για την κατάργηση ή περιστολή βασικών δικαιωμάτων.

Η πολιτεία και οι αρμόδιοι αντί να σκύψουν με ευαισθησία πάνω από όλα αυτά τα προβλήματα, κάνουν το θεσμικό-δικαστικό πλαίσιο ακόμη πιο αυστηρό θεωρώντας ότι έτσι θα μειώσουν την εγκληματικότητα. Ξεχνούν όμως ότι κύριο αίτιο της εγκληματικότητας αποτελούν οι κοινωνικές ανισότητες και η ανεργία.

Συναισθανόμενοι τις ανάγκες, ζητάμε λοιπόν τα αυτονόητα:

Να σταματήσει η εξαίρεση δικαιωμάτων από τους κρατούμενους.

Οικονομική στήριξη και επαρκή στελέχωση των ΣΔΕ από το Υπ. Παιδείας

Αποσυμφόρηση των φυλακών.

Άνοιγμα Δημοτικού Σχολείου και διεύρυνση εκπαιδευτικών δυνατοτήτων κάθε μορφής.

Πρόσβαση των σπουδαστών στο διαδίκτυο.

Καμπάνια ενημέρωσης για τους εμβολιασμούς.

Κορυδαλλός, Ιούνιος 2021

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών του 2ου ΣΔΕ Κορυδαλλού

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών του 2ου ΔΙΕΚ Κορυδαλλού